Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
0771

Företagen okunniga om kostnad för 0771-numren

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Det är telefonbolagen och enbart telefonbolagen som tjänar pengar på 0771-numren. De flesta företag med dessa nummer vet inte att det kostar konsumenterna stora pengar att ringa till deras kundtjänst eller support.

Det är telefonbolagen och enbart telefonbolagen som tjänar pengar på 0771-numren. De flesta företag med dessa nummer vet inte att det kostar konsumenterna stora pengar att ringa till deras kundtjänst eller support.

För SEB liksom för många myndigheter och företag var 0771-numren prisneutrala när de bytte till dem för 6-7 år sedan. Då fanns det både rikssamtal och lokalsamtal och inga avtal som får ner kostnaden för lokalsamtalen. Vad man på företagen inte känner till är att i avtal för lokalsamtal ingår inte 0771-numren och att alla operatörer tar samma pris för dessa nummer.

- Endast 10 procent av våra 1,5 miljoner kunder som årligen ringer till kundtjänst väljer "callback". Det är märkligt för då betalar ju vi samtalet och kunden slipper sitta och vänta i telefonkön, säger Lars Palm, chef för telefoni på SEB:s kundcenter.

Annons:

På Handelsbanken säger Hans Glifsberg, ansvarig för bankens Internetuppkoppling, att de funderat över "callback".

- Men vi har inte den tekniken i dag. Dessutom måste man kunna ringa upp inom en rimlig tid annars blir det bara badwill, säger Hans Glifsberg.

- Syftet med 0771-nummer är att man inte ska behöva vänta på att komma fram, säger Sören Lundin, pressinformatör på Nordea.

- Men vi diskuterar att införa "callback" i år, säger han.

På Pliktverket känner man inte till att 0771-samtalen blir så dyra för kunderna.

- Folk och ungdomar som ska ju inte behöva betala för att nå oss, säger Ann Elgemark, Informationsdirektör på Pliktverket.
Hon säger att den här upplysningen som rätt i tiden för nästa vecka ska de se över sin telefoni.

När mobilkostnaden inte längre är så höga kanske ett 020-numrer (där betalar kunden öppningsavgiften och företaget resten) kan vara ett alternativ för dem.

På Arbetsförmedlingen, säger Anders Gawell som arbetar på staben för deras kundtjänst att de senaste veckorna har de haft mycket korta väntetider, mellan 8 och 23 sekunder. Men väntetiderna var betydligt längre för ett år sedan.

- Kostnaden för konsumenterna att ringa till vår kundtjänst som har 0771-nummer är säkert något ledningen skulle kika på eftersom det inte beror på vilken telefonoperatör man använder, säger Anders Gawell.

För Apoteket är 020-nummer inget ekonomiskt alternativ. Det är kunderna som ska stå för kostnaderna.

- Så var det förut också när man ringde direkt till Apoteken på lokala telefonnummer, säger Andreas Rosenlund, Apotekets presschef.

Folksam har 0771-nummer till vissa försäkringar som bil och båt. För fonder och sparande, tjänstepension och djurförsäkringar har man ett 020-nummer. Varför?
- Vår målsättning är att få en enhetlighet i detta och vi är medvetna om hur dyrt det blir för kunderna med 0771-nummer. Vi har just börjat se över hela vår telefoni, Ann-Marie Rydström, ansvarig för teleservicen på Folksam.

På SJ får kunderna veta att för ett 5 minuters samtal till Upplysningen kostar det 1.70 att ringa.

Är väntetiden till SJ:s upplysning fem minuter i snitt?
- Nej det är det inte, väntetiderna är ibland mycket långa när vi har störningar i trafiken, säger Edvard Lind, pressinformatör på SJ.
Han är tacksam för att få veta hur det ligger till med 0771-numren. Det kanske är dags att se över vad det kostar att ringa hit.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

stralning-1000
Foto:TT/AP

 Kärnkraftskatastrofer. ”Inte på grund av radioaktiviteten utan stressen.” 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

banan
Foto:Alamy

Fartkamerans bild visar tydligt hur mannen äter en banan.  ”Har inte ätit banan på över två år.” 22  8 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

larare-1000
Foto:Emma Eriksson

 Flera tusen tjänster är vakanta. ”Det är ett allvarligt läge, helt klart.” 88  10 tweets  78 rekommendationer  0 rekommendationer

Söker med ljus och lykta efter behöriga lärare.  Inför höstterminen. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
cecil-1000
Foto:AP

Vill få amerikanen som sköt lejonet Cecil utlämnad.  Till Zimbabwe. 1181  7 tweets  1174 rekommendationer  0 rekommendationer

guillou-288
Foto:DN

 Har själv skjutit lejon i Afrika. Sågar tandläkaren Walter Palmer för hur Cecil dog. 1800  71 tweets  1728 rekommendationer  1 rekommendationer

 Stor uppståndelse. Har satt strålkastaren på jaktturismen i Afrika. 86  3 tweets  82 rekommendationer  1 rekommendationer

Nu har New Horizons skickat den sista bilden tillbaka till jorden.  2019 slås kameran på nästa gång. 16  9 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

pluto
Foto:TT/Nasa
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: