Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Företagen satsar mer på välgörenhet i år

Foto: TT

Många arbetgivare satsar hellre på att ge pengar till välgörenhet än att ge julklappar till sin personal, visar en ny undersökning. Bland småföretagen blir nästan en tredjedel av de anställda utan julklapp i år.

Snart får många årets julklapp av sin arbetsgivare. Men en undersökning som är gjord bland Sveriges småföretag visar att tre av tio mindre arbetsgivare inte ger julgåvor till sin personal. Däremot skänks stora summor till välgörenhet.

– Man skulle önska 100 procent av arbetsgivarna gav julklappar till sina anställda men alla har inte ekonomiska möjligheter att både ge julgåvor och skänka pengar till välgörenhet. Samtidigt kan jag tycka att julklappar är lite passé, det är svårt att hitta rätt och det är positivt att många skänker pengar till människor runt om i världen som behöver hjälp, säger Rolf Dahlberg, vd för ekonomiföretaget Visma som gjort undersökningen.

Läs mer: Så slipper du prylhetsen i jul

Det är inte helt lätt att träffa rätt när det gäller julklappar på jobbet. En undersökning presentkortsföretaget Delicard låtit göra visar att så många som var tredje anställd har blivit besviken på en julklapp från företaget. De gåvor som ger upphov till mest missnöje är företagsprylar med logga, prydnader eller statyetter och husgeråd. Sex procent av de tillfrågade uppger dessutom att de inte vill ha pengar som går till välgörenhet från sin chef.

När det gäller gåvor till välgörenhet har andelen givare bland småföretag ökat från 27 till 29 procent i år jämfört med i fjol. Rolf Dahlberg tror att det beror på ett ökande samhällsengagemang bland företagarna. Småföretagen skänker i snitt 2.500 kronor till välgörenhet och julgåvorna till personalen kostar i snitt 300 kronor per anställd. Beräknat på resultatet av undersökningen spås Sveriges småföretagare tillsammans ge 800 miljoner kronor till välgörande ändamål den här julen.

De välgörenhetsorganisationer som får mest pengar av företag är Barncancerfonden, Cancerfonden, Läkare utan gränser och Unicef. Drygt 1000 småföretag har deltagit i Vismas undersökning.

Läs mer: Mer mys och mat än klappar i jul

Inom näringslivet är det också vanligt med julgåvor från affärskontakter. Men är gåvan för värdefull kan det röra sig om en muta. Exakt var gränsen går för en muta är svårt att säga eftersom det varierar. Är gåvan värd mer än 400 kronor kan det vara värt att redovisa den för arbetsgivaren, anser Olle Kulinger på advokatfirman Nordia.

Julklapparna svenskarna inte vill ha

1. Företagspryl med logga

2. Prydnader och statyetter

3. Husgeråd

4. Mat

5. Pengar till välgörenhet

Källa: Undersökning är genomförd av Novus på uppdrag av Delicard med 1013 respondenter.