Ekonomi

Försäkringskassans hemliga personuppgifter lämnades ut

I december förra året fick Försäkringskassans internutredare ett externt tips om att någon läckte information från myndigheten.
I december förra året fick Försäkringskassans internutredare ett externt tips om att någon läckte information från myndigheten. Foto: Claus Gertsen TT

En anställd på Försäkringskassan ska ha lämnat ut hundratals sekretesskyddade personuppgifter om brukare till ett assistansbolag.

Försäkringskassan har polisanmält bolagets företrädare misstänkt för medhjälp till tjänstefel, dataintrång och brott mot sekretesslagstiftningen. Bolaget har också anmälts till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, för utredning om verksamhetens tillstånd ska dras in. Medarbetaren anmäldes i fredags till personalansvarsnämnden, som fattar beslut under kommande vecka.

– Det här är väldigt, väldigt allvarligt, säger Therese Karlberg, verksamhetsområdeschef för funktionsnedsättningar på Försäkringskassans huvudkontor.

Kan det handla om fler personer?

– Det vet vi inte och vi letar därför vidare i våra system.

Det var i december som myndighetens internutredare fick ett externt tips om att någon läckte information från Försäkringskassan. Medarbetaren var då inte längre anställd, ett vikariat som försäkringshandläggare inom assistansersättningen i Göteborg hade avslutats i augusti. Efter vikariatet hade medarbetaren anställts på ett assistansbolag som denne kommit i kontakt med under sin tid på myndigheten.

Det handlar om sekretesskyddade uppgifter som personnummer och namn, inga medicinska diagnoser eller liknande.

Internutredarna fann att medarbetaren, efter besked om att vikariatet inte skulle förlängas och att det var klart med anställningen hos assistansbolaget, under juni till och med augusti hade gjort otillåtna sökningar i systemet. Totalt hade samtliga brukare, personer som får personlig assistans, från 42 bolag och kommuner kartlagts. Uppgifterna ska ha använts för att kontakta brukare och locka över dem som kunder.

– Det handlar om sekretesskyddade uppgifter som personnummer och namn, inga medicinska diagnoser eller liknande.

Dessutom hade medarbetaren godkänt tidsrapporter, som är grund för utbetalningar, från assistansbolaget. Det var en jävshandling, men efterkontroller visar inte att några felaktigheter har godkänts.

Internutredningen intensifierades i januari då medarbetaren började en ny anställning hos Försäkringskassan. Efter en dryg vecka hade cirka 250 sökningar gjorts över brukare hos tre assistansbolag, som inte var kopplade till medarbetarens arbetsuppgifter. Dessutom hade det gjorts utskrifter.

Den 22 januari hölls ett utredande samtal med medarbetaren, som sade sig ha blivit ombedd att ta fram listor över brukare hos andra bolag, efter att ha tackat ja till en chefstjänst hos bolaget. Under sommaren träffades medarbetaren och bolagsföreträdaren vid flera tillfällen utanför arbetstid och materialet lämnades då över.

– Medarbetaren hävdar att hen varken fått gåvor eller pengar.

Under sin tid i assistansbolaget försökte medarbetaren få en annan handläggare på Försäkringskassan att ta fram uppgifter om brukare i andra assistansbolag.

Men anställningen i assistansbolaget blev inte som utlovats och medarbetaren lämnade den. Väl tillbaka på myndigheten fortsatte kontakterna med bolagsföreträdaren, men medarbetaren påstår att uppgifterna som olovligen togs fram i januari inte lämnades över.

Reagerade ni tillräckligt snabbt, och hade ni upptäckt detta om ni inte fått ett externt tips?

– Vi fick även varningsflaggor i våra interna kontrollsystem, men det externa tipset gjorde att det snabbt blev mer kraft i utredningen. Jag tycker att vi agerade snabbt, nästan direkt begränsade vi personalens tillgång till den här typen av sökningar på brukare. Vi ska även göra fler riskanalyser för att se om vi bör göra ytterligare åtgärder, säger Therese Karlberg.

Hur kan detta påverkas assistansbolagens och brukarnas förtroende för er?

– Vi har informerat alla berörda bolag om vad som har hänt. Det är naturligtvis viktigt att de känner att de kan lita på oss.

När medarbetaren fick besked om avstängning valde denne att säga upp sig.

– Det är klart att det här är upprörande, men om Försäkringskassan åtgärdar detta har jag kvar förtroendet för dem. Sedan är det bara att beklaga att enstaka assistansbolag har oseriösa marknadsföringsmetoder, säger Vilhelm Ekensteen, ordförande för Intressegruppen för assistansberättigade.