Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Försäljare väljer din mobil

Har du nyligen fått ett säljsamtal till mobilen? Du är inte ensam. Men det går inte att säga nix.

Det finns ingen möjlighet att spärra sin mobiltelefon i ett Nix-register på samma sätt som sin fasta telefon.

I takt med att mer än vart tredje hushåll nixat sin hemtelefon är det allt fler företag som satsar på att ringa ditt mobilnummer i stället.

Dels passar företag som redan har en person som kund på att sälja allt fler kringtjänster och produkter. Dels händer det att företagen lämnar kundens nummer vidare till sina samarbetspartners, som i sin tur ringer och säljer.

Dessutom finns det företag som inte bryr sig om att mobiloperatörerna inte lämnar ut sina kunders nummer till telemarketingföretag. De letar helt enkelt upp ditt telefonnummer via vanliga söksajter som eniro.se och hitta.se.

- Med tanke på att så många har spärrat sina hemtelefoner för försäljning, är det inte förvånande att allt fler företag börjar ringa till mobiltelefonerna i stället. Det är inte ett så stort problem ännu men det kan bli det framöver, säger Cecilia Hurtig, jurist på Konsumentverket.

Föreningen Nix-Telefon håller på att utveckla ett system för att spärra säljsamtal till mobiltelefoner, men tänker inte lansera det ännu.

- Systemet är inte riktigt klart och just nu prioriterar vi att få det fasta Nix-registret att fungera bättre. Än så länge är behovet för ett mobilregister inte så stort, säger Axel Tandberg, jurist på Nix.

Konsumentwebbplatsen Cint tycker däremot att det är hög tid att privatpersoner ska kunna freda sina mobiltelefoner så gott det går.

- Det är självklart att man ska kunna spärra sin mobil. Det blir ju allt vanligare att man bara har mobiltelefon. Jag ser ingen anledning till att man ska vänta med ett Nix-register för mobiltelefoner tills problemet växt sig stort, säger Anders Nyman, vd för Cint.

Att redan befintliga kunder till ett företag kontaktas allt oftare via mobilen bekräftas av branschorganisationen Sveriges Callcenter förening, SCCF, som representerar 45 större företag.

- Det som håller på att ske är att man i allt högre utsträckning bearbetar sina befintliga kunder. Till exempel erbjuder banker, försäkringsbolag eller mobiloperatörer flera tjänster och produkter till sina kunder, säger Johan Talenti, vice ordförande för SCCF.

Han är däremot starkt kritisk till de företag som på eget bevåg letar upp personers mobiltelefonnummer för att sälja.

- Vi anser inte att man ska göra så. Men det är otroligt många företag som inte är organiserade och jag vet att det finns de som själva letar upp mobilnummer på otillbörligt sätt, säger Johan Talenti på SCCF.

Det finns dessutom ytterligare problem med säljsamtal till mobilen. Den som är utomlands åker på att betala för samtalet.

- Det är helt oacceptabelt. Om jag hade råkat ut för det skulle jag kräva att företaget betalar samtalet, säger Axel Tandberg, jurist på Nix.

Han råder också alla som blir uppringda att fråga varifrån säljaren fått tag på numret.

- Om det kommer från ett företag där du är kund kan du meddela det att du inte vill ha säljsamtal, säger Axel Tandberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.