Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Forskaren: Så minskar du skadlig stress på jobbet

Ta djupa andetag, ändra förhållningssätt och sätt upp konkreta mål.
Det är några sätt att minska negativ jobbstress, enligt experten Dan Hasson.

Allt fler får besvär på grund av arbetet och det är stress och andra psykiska orsaker som ökar mest. Det kom Arbetsmiljöverket fram till i en stor undersökning som presenterades i början av oktober. Var fjärde person som arbetar i Sverige har besvär som kan kopplas till jobbet och det är en betydande ökning sedan 2012, visar undersökningen.

Dan Hasson, som är stress- och arbetsmiljöforskare, ser tendenser på att sjukskrivningarna ökar, men tycker inte att man ska se stress som något enbart negativt.

– Den som har hög arbetsbelastning och klarar av det kan oftast må bra. Då medför stressen positiva konsekvenser. Vad som gör att den går över i negativa konsekvenser kan variera stort mellan olika personer, men ofta beror det på att belastningen från arbetet eller privatlivet blir för stor. Det kan ­exempelvis handla om yttre omständigheter som konflikter, otrygghet, höga krav och brist på kontroll, förklarar han.

Den som känner att stressen tar överhand kan, enligt Dan Hasson, använda en rad olika metoder för att må bättre.

– Det viktigaste är att se till att varva ner och återhämta sig. Har man svårt att göra det kan man träna på att ta djupa andetag eller göra avslappningsövningar. Det är också viktigt att man får ordentligt med sömn, säger Dan Hasson.

Han tipsar även den som jobbstressar om att variera sina arbetsuppgifter.

– Om man känner att det låser sig kan det vara bra att göra något ­annat ett tag.

Det är dessutom viktigt att försöka se sin situation i ett nytt perspektiv, anser Dan Hasson.

– Ibland kan man inte påverka sin arbets- eller livssituation särskilt mycket. Däremot kan man kanske förhålla sig till den på ett annat sätt.

En annan central del i effektiv stresshantering är att sätta upp konkreta mål och att fokusera mot dem.

– Problemet för många som är stressade är att de flyr från omedvetna eller medvetna hot.

Om man tar reda på vad man egentligen vill slipper man ta omvägar och behöver inte lägga energi på onödiga saker.

Dan Hasson arbetar bland annat med att hjälpa arbetsplatser med att förebygga skadlig stress och att främja hälsa och god arbetsmiljö. Han tycker att det är viktigt att arbeta både främjande och förebyggande och att sätta in åtgärder så tidigt som möjligt när man ser negativa trender.

– Många arbetar reaktivt med negativ stress, det vill säga att åtgärder sätts in när ohälsan har uppstått. Det bästa är om man kan komma åt den innan det har gått för långt, säger han.

Fakta. Övningar för att minska stress

Den som har mycket att göra vill gärna göra allt på en gång. Det kan sluta med att man känner skuld för det man inte har hunnit göra och att man inte gör något alls. Här kommer en övning som kan få den typen av stress att lätta.

1. Sitt, stå eller ligg ner bekvämt. Dra gärna tre fyra djupa andetag. Det går bra att skriva samtidigt som du utför denna övning om du önskar.

2. Föreställ dig att du har ett skrivbord med tre lådor framför dig. På bordet har du massor med saker som måste göras.

3. Välj de saker som någon annan kan åtgärda eller som är någon annans problem och placera dem i den nedersta lådan.

4. I den mittersta lådan kan du placera de saker som du eller någon annan absolut inte kan åtgärda.

5. Slutligen kan du i den översta lådan lägga in alla saker du faktiskt kan göra något åt. Öppna den översta lådan på bordet och besluta dig för vilka delar du ska ta dig an först.

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.