Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Fortsatt tapp för spelbolag med tillstånd

Foto: Erlend Aas/TT

Reträtten för spelbolagen med tillstånd på den svenska marknaden fortsätter. Vinnare är de utlandskontrollerade aktörerna som saknar speltillstånd. En dryg femtedel av nettoomsättningen hamnar på den oreglerade marknaden, enligt Lotteriinspektionen.

Spelföretagen som saknar svenskt tillstånd fortsätter att stenhårt bearbeta den spelintresserade svenska befolkningen genom massiva reklamköp. Totalt köpte spelbolagen reklam för 800 miljoner kronor under årets första kvartal. Det är något mindre än motsvarande period 2014.

Men samtidigt som spelaktörer med tillstånd att bedriva spel på den svenska marknaden minskar sina reklaminvesteringar fortsätter bolagen utan tillstånd att öka sina, konstaterar Lotteriinspektionen i sin senaste kvartalsstatistik.

Av reklamköpen stod de oreglerade bolagen för 77 procent medan andelen för de med tillstånd var 23 procent. För ett år sedan var andelen 71 respektive 29 procent.

Totalt omsatte spelindustrin 9,6 miljarder kronor (drygt 5 miljarder kronor sedan vinsterna utbetalats) under första kvartalet 2015. En femtedel av nettoomsättningen, 1,1 miljarder konor, landar hos de oreglerade spelföretagen.

Svenska Spel inklusive Casino Cosmopol, omsatte 2,2 miljarder kronor, en minskning med 6 procent. Det landbaserade spelet minskar med 7 procent, nätspelet ökade däremot med 4 procent. Den spelform som dock minskar mest, med -15 procent, är värdeautomaterna (Vegas).

ATG:s omsättning ökade med 2 procent. Ökningen beror på en fortsatt tillväxt på ATG:s nätspel, som ökat med 10 procent. Det landbaserade spelet minskade med 4 procent och det är framförallt spelet på travbanorna som fortsätter att minska. 

Statliga Svenska spel är fortfarande dominanten med 44 procent av spelmarknaden. Därefter kommer de oreglerade spelbolagen med 21 procent och på tredje plats kommer ATG med 18 procent. Svenska Postkodföreningen stod för 11 procent av nettoomsättningen medan Folkspel, IOGT/NTO, SAP/SSU och övriga Rikslotterier kom upp i några få procent vardera.