Ekonomi

Förundersökning inledd mot VW

Foto: Foto: TT

En förundersökning om grovt bedrägeri har inletts mot Volkswagen. Det är chefsåklagare Alf Johansson vid Riksenheten mot korruption som beslutat om förundersökningen.

Det är höstens stora avslöjanden om att Volkswagen medvetet manipulerat utsläppsvärden om kväveoxider, som fått åklagaren att inleda en förundersökning.

– Vi kan konstatera att det är stor sannolikhet att brott har begåtts även i Sverige eftersom dessa manipulerade fordon har importerats och sålts i Sverige, säger Alf Johansson till DN.

Hur lång tid undersökningen kan tänkas ta har Alf Johansson inget svar på. Men han kommer att samråda med utländska myndigheter.

– Det är en utredning som pågår inte bara i Sverige, utan i flera europeiska länder och främst Tyskland, säger han.

Alf Johanssons utredning kommer att se om det finns förutsättningar och behov av att lagföra någon, eller något bolag, i Sverige. Det är inte säkert att så kommer att ske, med tanke på att det pågår en utredning i Tyskland, där de eventuella brotten i så fall har sin upprinnelse.

– Man kan nog utgå från att det mesta kommer att ske i Tyskland, säger chefsåklagaren.

De brottsmisstankar som anges är, förutom grovt bedrägeri, även brukande av osann urkund, grovt brott.

En sak som Alf Johansson kommer att utreda är om det finns möjlighet att utkräva en företagsbot från Volkswagen. Den maximala boten är för närvarande 10 miljoner kronor.

– Sedan finns det även olika typer av förverkanden som man kan kräva, till exempel vinster från brott, tillägger han.

Volkswagen Group Svenska AB har meddelat att bolaget kommer att samarbeta fullt ut i brottsutredningen.

– Vi välkomnar en förundersökning. Det bra att det som har hänt gås igenom grundligt så att det inte finns några frågetecken, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige.

Han understryker bolagets samarbetsvilja med åklagaren.

– Men samtidigt har vi en stark tro på att den här förundersökningen kommer att visa att misstanken som finns är obefogad, tillägger han.

Marcus Thomasfolk påminner om att Volkswagen central har erkänt att testvärdena manipulerats. Men han menar samtidigt att det svenska bolaget inte gjort något fel, utan litat på den information som kommit från Volkswagen i Tyskland.

– De bilar som vi har sålt på den svenska marknaden, som svensk säljorganisation, där har vi agerat efter den information vi har fått av att bilarna har uppfyllt gällande krav, säger Thomasfolk.

VW-skandalen. Detta har hänt.

• I mitten av september avslöjade amerikanska myndigheter att Volkswagen fuskat med utsläppsvärdena. Bolaget har programmerat dieselbilar så att de i laboratorietester släpper ut tillåtna mängder kväveoxid. Men ute på vägarna släpper de ut upp till 40 gånger den tillåtna mängden.

• I början av november kom nya avslöjanden om utsläppsfusk. Den här gången handlade det om fusk med bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Cirka 800.000 bilar omfattas av det senaste fusket.

Läs mer.