Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Från ”Flyga drake” till ”praktikant” på Ica

Abdullah, eller ”Abbe”, ny karaktär i Icafilmerna, spelad av Ahmad Khan Mahmoodzada.
Abdullah, eller ”Abbe”, ny karaktär i Icafilmerna, spelad av Ahmad Khan Mahmoodzada. Foto: Ica

En ny karaktär dyker nu upp i Icas reklamfilmer, praktikanten och extrajobbaren Abdullah, med smeknamnet Abbe. Butiksjätten vill med honom, spelad av Ahmad Khan Mahmoodzada, visa att man är med på banan i invandringsdebatten.

– För oss är det är viktigt att skildra de förändringar som händer ute i samhället och i våra butiker, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica Sverige, till tidningen Dagens Media.

Ahmad Khan Mahmoodzada kom 2010 från Afghanistan till Sverige som tonårig flykting. Han bodde hos en familj i Borlänge och gick i skolan, något han verkligen tog till sig efter att ha tvingats sluta skolan hemma i Afghanistan.

Ahmad Khan Mahmoodzada medverkade som 10-årig barnskådespelare i filmatiseringen av amerikansk-afghanske Khaled Hosseinis roman ”The kite runner”, ”Flyga drake” på svenska. Rollen och filmen ställde till det för familjen – framställningen på vita duken föll varken talibaner eller egna folket hazarerna i smaken.

– Både talibanerna och mitt eget folk, hazarerna, var kritiska. De tyckte att filmen pekade ut dem som svaga, berättade Ahmed Khan för Aftonbladet i en intervju för ett drygt år sedan.

Hädanefter kommer de korta men frekventa Icafilmerna att bli mer än ett extrajobb för honom.

– Våra filmer ska engagera och roa tittarna, men samtidigt visa det som händer ute i Icahandlarnas butiker och i kundernas vardag. I Ahmad har vi hittat en ung talang, bara 19 år gammal, och det känns roligt att låta honom vara en extrahjälp i våra filmer, säger Mats Liedholm.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.