Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Friska pengar till löner hos Saab

Samtidigt som rykteskarusellen kring Saab Automobile snurrade allt vildare på onsdagen kom sena uppgifter om att kinesiska Youngman redan betalat ut omkring 100 miljoner kronor till Saab.

Saab Automobile bekräftar att kinesiska Youngman betalat ut en första del av det lån som annonserades den 12 september. Ytterligare betalning väntas senare i veckan och fram till den 22 oktober, enligt ett pressmeddelande från ägarbolaget Swan.

Saab vill inte berätta hur mycket pengar det rör sig om.

– Vi går inte in på några summor, säger Gunilla Gustavs på Saab Automobiles informationsavdelning.

De nya pengarna, som betalats ut i omgångar varav den sista posten under onsdagen, är en del av de runt 640 miljoner som Youngman via en tysk bank skulle ställa upp med i en så kallad bryggfinansiering i väntan på de 2,2 miljarder som enligt skisserna ska satsas tillsammans med Pang Da.

De 640 miljonerna skulle ha varit Saab tillhanda den 26 september.

Nu uppger Dagens Industri att det finns en ny plan för att rädda Saab och att Saabchefen Victor Muller under de möten som ägt rum i Stockholm gjort klart för kineserna att Saab inte behöver 640 miljoner, men väl runt 100 miljoner för att betala löner.

Dessa ska ut på fredag i nästa vecka då de statliga lönepengarna upphör.

– Vi träffade Pang Da och Youngman så sent som under tisdagen och allt löper enligt planerna. Vårt samarbete fortsätter och det är inga problem med det, sade Gunilla Gustavs.

Säkerheten för de 640 miljonerna skulle vara en licens för Saabs nya bottenplatta till 9-3-modellen. Youngman får enligt den nya lösningen ta del av en avgränsad del av tekniken mot att de satsade mindre pengar, skriver DI.

Exakt vad de får ta del av är oklart.

Det är nu meningen att pengarna ska räcka till dess de kinesiska myndigheterna i november är klara med prövningarna av de avsiktsavtal som Youngman och Pang Da ingått med Saab Automobile.

– Även om man inte har alla detaljer klara i tidtabellen så hade man samordnat målsättningarna och vad som skulle göras, sade en optimistisk Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening, till TT på onsdagen efter ett möte med Victor Muller och kineserna.

Saabs ägarbolag Swedish Automobiles aktie åker berg-och-dalbana på börsen i Amsterdam. Efter onsdagens kraftiga ras var det en rejäl uppgång på torsdagen sedan bolaget bekräftat att det fått in pengar från Youngman. Vid halv ett-tiden var uppgången 19,5 procent och aktien handlades för 1,04 euro.

Det är långt från årets toppnotering i januari på 7,65 euro.

Aktiekursen har aldrig varit så låg som dagen efter det att Vänersborgs tingsrätt sade nej till rekonstruktionsansökan. Den 9 september var aktien nere i 0,35 euro.

Aktien har sedan årsskiftet tappat över 70 procent i värde.

Saabs grundplan var att det kinesiska NDRC, Nationella utvecklings- och reformkommissionen, skulle fatta beslut om Youngman och Pang Da tillåts bli delägare och skjuta till kapital i morgon den 14 oktober. Men av allt att döma dröjer det längre tid än så.

En källa inom Saab uppger att det troligen inte kommer något beslut under fredagen, utan snarare nästa vecka.

Tidsplanen byggde på att Saab fått information om att det vanligtvis tar runt en månad från att det blivit klartecken på provinsiell nivå tills det fattas beslut på nationell nivå. Provinsmyndigheten sade ja den 13 september. Någon förklaring till förseningen verkar inte någon kunna ge, mer än att helgstängningen förra veckan har påverkat.

Samtidigt kämpar Saab och rekonstruktören Guy Lofalk med att få till en rekonstruktionsplan som ska övertyga fordringsägarna att låta rekonstruktionen fortsätta när det är borgenärssammanträde om snart två veckor. Utan klartecken från Kina står sig Saab slätt och rekonstruktionen riskerar att avbrytas.

De senaste dagarnas turbulens med försenade pengautbetalningar och krisförhandlingar med Youngman och Pang Da har sinkat arbetet.

– Vi har förlorat mycket tid. Nu måste vi fokusera på rekonstruktionsplanen. Det återstår mycket jobb, säger en insatt källa.

I rekonstruktionsplanen ska det finnas en affärsplan för framtiden. Det väntas också besked om hur skulderna till leverantörerna ska betalas. Enligt Victor Muller handlar det om cirka 1,4 miljarder kronor i förfallna skulder.

Saab har i nuläget inte presenterat några planer på ett ackord där skulderna skrivs ner som bolaget gjorde vid den förra rekonstruktionen 2009.

– Vi har sagt att vi ska betala hundra procent, men vi kan inte säga när. Vi håller på och jobbar med en plan för det nu, säger Saabs informationschef Eric Geers.

Fredrik Sidahl, vd för FKG, konstaterar att det finns en insikt hos leverantörerna att Saab inte kommer att kunna betala allt på ett bräde.

– I och med att Muller har sagt att alla skulder ska betalas, men inte när, låter det som en betalningsplan. Det lär bli en förhandling med varje leverantör, säger han.

Pengarna från Youngman, som nu har börjat rulla in, ska räcka så att Saab kommer igenom rekonstruktionen enligt Eric Geers. Fram till nästa lördag, den 22 oktober, ska 70 miljoner euro, cirka 640 miljoner kronor ha betalats in.

– Pengarna är en bra signal till anställda, leverantörer och återförsäljare att de framtida delägarna menar allvar, säger Eric Geers.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.