Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Fritt fram för säljare i mobilen

Snart får du räkna med telefonförsäljare i mobilen. I början på nästa år ändras nämligen branschens egna etiska regler. ”Det här bryter mot god marknadsföringssed”, säger Cecilia Tisell på Konsumentverket.

De nya reglerna börjar gälla den 1 februari 2014 och innebär att det är fritt fram för försäljare att ringa till både fasta telefoner och mobiler.

Enligt branschorganisationen Kontakta beror regeländringen delvis på den snabba tekniska utvecklingen, som innebär att allt färre använder fast telefoni.

– Då måste man också ge konsumenterna möjlighet att tacka nej till erbjudanden via mobiltelefon, säger Kontaktas vd Tina Wahlrot.

En annan anledning är att branschen vill synkronisera sina regler med det så kallade NIX-registrets, dit konsumenter kan vända sig för att spärra telefonnummer för försäljare. Sedan i juni är registret teknikneutralt och omfattar både fasta och mobila telefonnummer.

Vad säger du till personer som inte vill bli uppringda av försäljare på mobilen?

– Du har rätt tacka nej till samtal och näringsidkare ska respektera det. Vi vill verkligen att konsumenter ska kunna tacka nej, det finns inget intresse att ringa till konsumenter som inte vill ha samtal, säger Tina Wahlrot.

Men Konsumentverket är mycket kritiskt till regeländringen och menar att försäljarsamtal till mobilen fortfarande bryter mot god marknadsföringssed.

Ställföreträdande Konsumentombudsman Cecilia Tisell anser att regeländringen skapar förvirring om vad som gäller på marknaden.

– Vi beklagar att man gör så här. Konsumenter riskerar att få ett stort antal telefonsamtal från näringsidkare som tror att det är fritt fram att ringa, säger hon.

Ett företag som bryter mot god marknadsföringssed riskerar att förpliktigas med vite.

– Det brukar vara mellan 500.000 och en miljon kronor. Vi har flera tillsynsärenden på gång mot företag som har ringt till mobiltelefoner. Vi har företag som vi har meddelat förelägganden emot och processer på gång, säger Cecilia Tisell.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.