Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Frukostens värsta sockerfällor

Gott om sockerfällor till frukost.
Gott om sockerfällor till frukost. Foto: TT

Tre skivor mörkt bröd och en tallrik fruktyoghurt. Det räcker för att komma upp i en sockerhalt som överstiger WHO:s nya rekommendationer.

– Största ansvaret för att minska på sockret ligger på Livsmedelsverket, menar forskare.

I förra veckan kom Världshälsoorganisationen WHO:s förslag på nya sänkta sockerrekommendationer. Efter flera nya forskarlarm om sockrets inverkan på vår hälsa vill man halvera konsumtionen till max fem procent av vårt energiintag. Det motsvarar mellan fem och sju teskedar socker om dagen för en vuxen person.

– En sådan sänkning är mycket vettig. Flera studier i både Sverige och utomlands har visat på kopplingen mellan socker och ökad dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Fem teskedar socker är ungefär vad som finns i en Marsbar eller en halv burk Coca Cola. Men att avstå från godis och läsk är en sak. Problemet är att flera av våra vanligaste basvaror är så pass söta, visar Testfaktas genomgång. Många bröd innehåller till exempel mer än en tesked socker per skiva, en tallrik fruktyoghurt tre teskedar och två deciliter fruktmüsli fyra till sex teskedar. Det innebär att du kan ha täckt ditt sockerbehov redan vid frukost.

– Det här är ett jätteproblem. Det värsta är att saker som anses nyttiga som bröd, flingor, juice och yoghurt ofta är de värsta sockerbovarna. Brödföretagen brukar hävda att sockret behövs vid jäsningsprocessen, men det finns ju bröd utan tillsatt socker, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Hon tycker att livsmedelsföretagen har ett visst ansvar, men att det största ansvaret ligger hos myndigheter som Livsmedelsverket. Livsmedelsverket har redan nu sagt att man inte kommer följa WHO:s förslag utan att de gamla rekommendationerna ligger fast. 

– Det var ganska väntat. Tyvärr har de av tradition koncentrerat sig mer på fettet än sockret. Men om man från myndighetshåll kan öka medvetenheten hos befolkningen skulle detta i sin tur sätta press på företagen.

Ett sätt kan vara att införa en tydligare sockermärkning av livsmedel. Enligt Charlotte Erlanson-Albertsson vill företagen gärna dölja halterna genom att i stället skriva ”sockerarter” eller använda konstiga beteckningar som ”maltos” eller ”dextros”.

– Detta är ju också socker. Allt socker som är processat, det vill säga inte det socker som kommer från färsk frukt och grönsaker, absorberas fortare av kroppen och ger en högre glykosproduktion i blodet.Åsa Brugård Konde, nutrionist på Livsmedelsverket, håller med om att många frukost- och mellanmålsprodukter är onödigt söta.

Hon framhåller nyckelhålsmärkningen som en bra vägledning för konsumenterna. Och just nu ser man över kriterierna för bland annat socker i märkningen. – I vårt förslag, som är ute på remiss, får smaksatt yoghurt inte längre märkas med nyckelhålet och vi har även sänkt sockerhalten för flingor med 30 procent, säger hon. – Vi kommer även att uppdatera våra generella kostråd och då är det mycket möjligt att det kommer med en skrivelse om socker. 

I snitt ligger svenskarnas sockerkonsumtion ungefär i linje med de rekommendationer Livsmedelsverket har i dag. Men fyra av tio äter för mycket socker och intaget varierar enormt inom befolkningen. 

– Det viktigaste för oss är att fokusera på den delen av befolkningen med högt sockerintag där det finns stora hälsorisker.

– Vi borde bland annat utreda möjligheterna med en sockerskatt. Det föreslog vi för regeringen redan 2005, men tyvärr har inget hänt, säger hon.

Fakta: Frukostens sockerfällor

Bröd
Många av våra vanligaste matbröd har en sockerhalt på över 10 procent. Varje brödskiva kan innehålla en till en och en halv tesked socker.
Fruktyoghurt
Innehåller ofta mellan 8 och 13 procent socker. En portion (ca 3 dl) ger mellan två och tre teskedar socker. 
Fruktmüsli
Fruktmüsli kan innehålla upp till 27 procent socker. Det innebär att två deciliter ger 6 teskedar socker.
Flingor
Värstingarna (till exempel kalaspuffar och Frosties) ger en sockerhalt på mellan 40 och 45 procent. Men även flingor som havrefras och cornflakes innehåller 10 procent socker.  
Nyponsoppa och blåbärssoppa
Innehåller cirka 10 procent socker. Ett glas (2 dl) ger 4-6 teskedar. 

Fakta: Så minskar du sockret vid frukost, enligt Charlotte Erlanson-Albertsson
Köp osötad yoghurt och lägg i färsk frukt och bär för att få en söt smak
Blanda din egen müsli
Titta noga på brödförpackningarna och välj bröd med lite sockerinnehåll.
Pressa din egen juice från färsk frukt- Tycker du ditt kaffe eller te är för beskt? Gör det svagare eller blanda med kryddor som kanel eller kardemumma.

Fakta: Nya rön kring riskerna med socker
Tidigare har man framför allt kopplat ihop socker med ökad risk för fetma vilket i sin tur ökar risken för en mängd sjukdomar. Men nyligen kunde amerikanska forskare presentera en stor studie som visar på en tydlig koppling socker och hjärtdödlighet oberoende av kroppsvikt. I studien deltog 10 000 personer under nästan femton år. Forskarna vid amerikanska smittskyddsinstitutet, CDC, kunde bland annat konstatera att den som får 17 procent av energin från socker löper 38 procent större risk att dö i hjärt-kärlsjukdomar än de som åt åtta procent.