Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Fyraåring dömer ut leksaksföretagens marknadsföring

En heminspelad video av fyraåriga flickan Riley som blir förbaskad på alla rosa leksaker till tjejer har snabbt blivit en klickfavorit på Youtube.

Knappt någon reflekterar längre över den könsstereotypa verklighet som möter kunderna i de flesta leksaksaffärer. Hyllorna fyllda med lego och superhjältar riktar sig till killarna medan Barbierosa hyllor fulla av prinsessor ska locka till sig småflickorna.

Men i ett mycket populärt Youtubeklipp får amerikanska Riley, 4 år, utbrott i en leksaksaffär och tycker att alla ska få köpa vad de vill.

"Företagen som gör de här försöker lura tjejerna att köpa de rosa grejerna och inte köpa grejorna som killarna vill ha", säger hon i videon.

Tre miljoner personer har redan sett klippet. Vissa kritiker hävdar att flickan regisserats av sin pappa men inget verkar kunna stoppa den bestämda flickan i sin kritik av leksaksföretagens marknadsföring.

"Varför måste tjejerna köpa alla prinsessorna? Varför måste flickor köpa allt det rosa och killar köpa allt det som har olika färger?" frågar hon sig.

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.