Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Saab automobile

Genomgång av Saabs historia

Bokmärk artikel
Se Allt om Motors bildspel - länk till höger.

GM Se Allt om Motors bildspel - länk till höger.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

En genomgång av Saab historia - från första bilen 1947 till dagens kris.

En genomgång av Saab historia - från första bilen 1947 till dagens kris.

1937 Saab bildas. Namnet är en akronym för Svenska Aeroplan Aktiebolaget.

Syftet med att bilda Saab var att ta fram egna flygplan för det svenska försvaret. Det första planet blir B17, ett lätt bombplan.
Saab kommer under årens lopp att skapa många flygplan åt det svenska försvaret, allt från J29 (Flygande Tunnan) till dagens Gripenplan.

Annons:

1947 Efter andra världskriget ansåg Saabledningen att den behövde ytterligare ett ben att stå på, vid sidan av att tillverka flygplan till försvaret. Civil flygplanstillverkning började, men också personbilstillverkning.

Den första bilen kom 1947 och hette Saab 92.
Saabs personbilar var ofta föregångare när det gäller ny teknik. Saab 92 hade aerodynamiska former och framhjulsdrift.

1959 Kom den första kombin, Saab 95.

1969 Saab och lastbilstillverkaren Scania slås samman.

1971 Första bilen med eluppvärmda säten.

1972 Saab tillverkar världens första bil med sidokrockskydd.

1977 Saab börjar tillverka 99, med den första praktiskt användbara bilturbon.

1982 Socialdemokraterna kommer tillbaka till makten och genomför en jättedevalvering. Exporterande svenska företag gynnas, däribland Saab. Under flera år på 1980-talet går personbilarna med vinst.

1988 De goda åren för Saab är över och personbilstillverkningen går med 205 miljoner kronor i förlust.

1989 Personbilstillverkningen gör en förlust på nästan 2 miljarder kronor.

1990 Personbilstillverkningen inom Saab läggs i ett särskilt bolag, Saab Automobile. GM köper halva bolaget. Den andra hälften ägs av Saab-Scania, ett företag som delas i Saab AB och Scania 1995. Förlusten för bolaget blev 2,8 miljarder kronor.

1992 Kronförsvaret kollapsar och kronans värde mot andra valutor rasar. Exportföretagen gynnas.

1994-95 Under dessa två år visar Saab Automotive vinst - de enda två vinståren sedan 1988.

1997 Saab 9–5 lanseras. Den presenteras som bilen som ska rädda Saab, men förlusterna fortsätter.

År 2000 tar GM över hela Saab Automobile

2008 Sedan GM blev delägare i Saab Automobile 1990 har bilmärkets samlade förluster varit minst 20 miljarder kronor.

2009 GM i förhandlingar med den svenska regeringen, det amerikanska bilarbetarfacket, bankerna och den amerikanska regeringen och kongressen om en räddningsplan. Saabs öde hänger på en skör tråd.

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

plan-1000
Foto:AFP

 Vrakdelar föder spekulationer. Kan tillhöra det försvunna planet MH370. 15  8 tweets  6 rekommendationer  1 rekommendationer

swish-288
Foto:TT

 Gotland. Mannen blev slagen – sedan tvingades han swisha pengar till en av förövarna. 398  51 tweets  347 rekommendationer  0 rekommendationer

 Mätte runt 2,5 på Richterskalan. ”Som ett flygplan som startade.” 51  8 tweets  43 rekommendationer  0 rekommendationer

 Sverige förskonat från större skalv. Jordskalv på 2,0 inträffar varje år. 6  4 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
grekland-1000
Foto:AP

 ”Startar på lyxhotell.” EU-trojkan pressar Grekland att få in mer skatt. 111  5 tweets  106 rekommendationer  0 rekommendationer

 Varoufakis riskerar åtal. Planerade att hacka skattemyndigheten. 51  25 tweets  25 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: