Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Global utveckling

Försäljningen av ekomat skjuter i höjden

Tomas Kull, vd för Mathem som är en nätbutik där de ekologiska produkterna står för 25 procent av försäljningen.
Tomas Kull, vd för Mathem som är en nätbutik där de ekologiska produkterna står för 25 procent av försäljningen. Foto: Jonas Eng

Ekologisk mat fortsätter nå nya rekordnivåer. Förra året ökade försäljningen med 18 procent – 3,9 miljarder kronor. Näthandeln ligger i täten med ekoandelar på upp till 25 procent.

De senaste åren har försäljningen av ekologiska livsmedel ökat kraftigt. Med ökningen på 18 procent för år 2016 står ekomaten för 8,7 procent av handeln, en ökning med en procentenhet sedan året innan. Värdet av den ekologiska försäljningen är nu uppe i 25,4 miljarder, visar statistik sammanställd av Ekoweb, marknadsbevakare specialiserad på ekologisk sektor.

– Ekologiskt har blivit en naturlig och självklar del i konsumenters kosthållning. Undersökningar visar att sex av tio konsumenter strävar efter att äta ekologiskt, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb.

Läs mer: Därför kan plasten runt gurkan vara rena klimatvinsten

Värdemässigt ökade Systembolagets försäljning av ekologiskt mest, med 33 procent. En anledning är att fler bryggerier satsar på ekologisk öl. Försäljningen ligger närmare 4,5 miljarder kronor vilket gör att bolaget ligger på andra plats över ekoförsäljare. Ica är störst med 7,9 miljarder.

Bland de stora livsmedelskedjorna ökade Axfood mest med 20 procent medan Ica och Coop ökade med 18 respektive 7 procent. När det gäller andel av försäljning ligger Coop i topp med 10 procent.

Det är lättare att köpa ekologiskt på nätet. Du ser varorna tydligare och du kan sortera på ekologiskt.

Ekologiska produkter står för betydligt större andel av försäljningen på nätet jämfört med i butikerna. Mat.se har en andel på 16 procent och Mathems andel är hela 25 procent.

– Ekologiskt säljer bra, effekten blir att de hamnar högt upp bland populära varor på hemsidan. Dessutom har vi regelbundet eko-kampanjveckor, säger Tomas Kull, vd för Mathem.

– Det är lättare att köpa ekologiskt på nätet. Du ser varorna tydligare och du kan sortera på ekologiskt. I butikerna är det mer krångligt att leta reda på det ekologiska alternativet för varje vara.

Läs mer: Framtidens plastflaskor kan göras av bark och rötter

Ökningen av ekologiskt förra året blev 37 procent jämfört med året innan och Tomas Kull tror på lika stor ökning under 2017.

Mathem finns runt städerna i sydöstra Sverige. Deras typiska ekokund är mellan 31 till 40 år och har en universitetsutbildning på mer än tre år, hushållsinkomsten är mellan 55 000 och 65 000 kronor.

Någon skillnad mellan de olika orterna finns inte.

Näthandeln är relativt ny, det är bara andra året som den finns med i statistiken och Cecilia Ryegård tycker att utvecklingen är intressant.

– Den visar på potentialen för ekologiskt och hur konsumenterna beter sig när varorna har samma exponeringsmöjligheter. På nätet får alla varor lika mycket uppmärksamhet. Man kan tänka sig att detaljhandel tittar på hur näthandeln gör, jag tror de kan dra lärdomar från det, säger hon.

Även storhushåll och restauranger satsar mer på ekologisk mat. Mest, 20 procent, ökade hotell och privata restauranger där andelen ekomat nu är 8 procent.

Den offentliga maten har en mångdubbelt större andel ekologisk, 32 procent, en ökning med cirka 6 procent under året.

De ekologiska varor som säljer mest är mjölk, bananer och ägg. Överlag är mejeriprodukter stora i det ekologiska sortimentet. På tio i topplistan finns fyra mejerivaror, förutom mjölk är det smör och matfett, yoghurt, och gräddprodukter. Eftersom mejeri är så stora har de varorna en stor påverkan på värdet av den totala ekologiska försäljningen.

– I och med att priset på den konventionella mjölken har pressats till följd av mjölkkrisen så har det även påverkat priset på den ekologiska råvaran. Det kan ha haft en hämmande effekt på värdeökningen i handeln under 2016, säger Cecilia Ryegård.

Läs mer: Gamla tiders lösviktshandel på väg tillbaka

Trots stor efterfrågan och brist på vissa varor har priserna på ekologiska varor legat i princip still, utom för nötkött. En orsak är att de stora livsmedelskedjorna har satsat stort och ökat sitt sortiment av egna märkesvaror, EMV.

Den ekologiska försäljningen växer även internationellt. Både Italien och Österrike ökade runt 20 procent, USA med 10 procent.

I Danmark ökade försäljningen med 18 procent och är världsledande med en ekoandel av livsmedelsförsäljningen på 9,9 procent. Köpenhamn kallas ibland för världens huvudstad för ekologi, där är ekoandelen i den privata konsumtionen cirka 16–17 procent. Det politiska målet att 90 procent av måltiderna inom offentlig sektor nåddes 2016.

– Danskarna kommer också att göra sin största ekokampanj någonsin i år. De har fått EU medel och ska tillsammans med britterna öka ekoförsäljningen med 50 procent på några år, berättar Cecilia Ryegård.

Danmark har beviljats 35 miljoner kronor och Storbritannien 70 miljoner kronor i EU-stöd för att främja konsumtion av ekologiska livsmedel. Målsättningen är att öka ekoförsäljningen med 50 procent mellan 2016 och 2019.

Fakta. Topp tio ekovaror räknat i värde

Mjölk

Vin

Bananer

Ägg

Färska kryddor

Kaffe

Smör och matfett

Yoghurt

Barnmat

Gräddprodukter

Källa: Ekoweb

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.