Fordonsindustrin

"GM använder 9-5:an i framtida Buick"

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Enligt Dagens Industris källor planerar GM att använda den nya Saab 9-5:an det egna modellprogrammet, bland annat i en framtida Buick i USA. GM ska också i ett brev till Saabs underleverantörer ha uppskattat tiden för nedläggningen av Saab till fem år.

Enligt Dagens Industris källor planerar GM att använda den nya Saab 9-5:an det egna modellprogrammet, bland annat i en framtida Buick i USA. GM ska också i ett brev till Saabs underleverantörer ha uppskattat tiden för nedläggningen av Saab till fem år.

Det är källor inom Saab Automobile som till Dagens Industri - DI - uppger att GM nu ser positiva möjligheter med en nedläggning av Saab. Genom att använda sig av Saabs teknik, verktyg och produktionsutrustning kan GM utnyttja den nya 9-5:an - som skulle ha lanserats i vår - till en framtida Buick i USA.

Det som talar för att det kan stämma är att GM redan har låtit Buick ta över en europeisk modell. Kommande Buick Regal är nämligen en amerikansk blåkopia av Opel Insignia, som delar plattform med nya Saab 9-5.

Annons:

Men 9-5:an är avsevärt större. Saaben är fem meter lång, medan Opel Insignia/Buick Regal är 4,83 meter. En 9-5-baserad Buick skulle alltså bli en rymligare, ännu lyxigare och redan färdigutvecklad sedan i GM-stallet.

Inom GM ska det även talas om att utnyttja Saabtekniken för en produktion av en ny premiumbil för Opel, säger DI:s källor. Det skulle i så fall handla om ett återupptagande av det nedlagda försöket med en Opel Senator i Europa.

Enligt beräkningar bör värdet på den nya Saab 9-5-modellen vara ungefär lika stort som det kinesiska BAIC betalade för teknikrättigheterna till den gamla 9-5:an, det vill säga 1,4 miljarder kronor.

DI:s källor menar också att GM kan klara sig undan med ganska små kostnader för nedläggningen av Saab om den amerikanska biljätten tar tillräckligt lång tid på sig med avvecklingen.

GM ska i ett brev till Saabs underleverantörer ha uppskattat tiden för nedläggningen till fem år. Fortsätter man verksamheten en tid kan kostnaderna för att göra sig av med personalen minimeras.

Enligt de planerna ska varulagret avvecklas och inneliggande ordrar levereras. Ingenjörer och produktionstekniker som bygger upp BAIC:s tre kinesiska "Saab"-fabriker kommer att ge intäkter till GM i flera år framåt.

Håkan Danielsson, klubbordförande för Akademikerna på Saab, säger till DI att GM på ett styrelsemöte i måndags informerade om en skiss för nedläggningen. Listor ska nu utarbetas för vilka verksamheter som stoppas först och vilka som ska fortsättas.

"En sak står klar och det är att Saabs museum kommer att överleva", säger Håkan Danielsson.

Kommentarer (43)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Norwegian-500
Foto:TT

 Norwegians senaste drag. Hotar med att skära ner på antalet piloter. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Norwegians markering: Det är nog. Ultimatum till strejkande piloter. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

löfven_144
Foto:Maja Suslin/TT

 Stefan Löfven: Statsministern tycker att det är fullständigt uselt att sätta in strejkbrytare.

Jan-Guillou-500
Foto:TT

 Guillou svarar på kritiken. ”Svenska judar är etablerade i vårt samhälle.” 35  10 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

 Elisabeth Åsbrink: Hans krönika om judars rädsla har flera problem. 1789  129 tweets  1656 rekommendationer  4 rekommendationer

Annons:

 Taxibilarnas loggor förvillande lika. Känner du igen en bil från Taxi Stockholm? Gör DN:s test. 168  20 tweets  148 rekommendationer  0 rekommendationer

taxi
Foto:TT
Mark-Lippert-500
Foto:AP

 USA-ambassadör knivskars. Angripare skrek slagord om Nordkorea. 13  6 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: