Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

GM slutar annonsera på Facebook

Biltillverkaren General Motors, en av USA:s största annonsörer, tänker sluta köpa reklamplats på Facebook.n General Motors tänker sluta köpa reklamplats på Facebook

Biltillverkaren General Motors, en av USA:s största annonsörer, tänker sluta köpa reklamplats på Facebook. Anledningen är enligt GM att annonserna har för liten påverkan på konsumenternas vilja att köpa bilar. Däremot ska GM även i fortsättningen marknadsföra sina produkter på egna, kostnadsfria Facebooksidor.

GM har lagt omkring tio miljoner dollar årligen för Facebookreklam, vilket är en ytterst liten del av GM:s totala reklambudget för USA-marknaden som i fjol uppgick cirka 1,8 miljarder dollar.

Avhoppet är ett bakslag för Facebook, som börsintroduceras i slutet av veckan. Under första kvartalet i år sjönk Facebooks intäkter med över 7 procent jämfört med kvartalet innan. Facebook menar att minskningen beror på säsongsvariationer samt att bolaget växer i andra delar av världen där priset på annonser är lägre än i exempelvis USA.