Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

GM slutar annonsera på Facebook

Biltillverkaren General Motors, en av USA:s största annonsörer, tänker sluta köpa reklamplats på Facebook.n General Motors tänker sluta köpa reklamplats på Facebook

Biltillverkaren General Motors, en av USA:s största annonsörer, tänker sluta köpa reklamplats på Facebook. Anledningen är enligt GM att annonserna har för liten påverkan på konsumenternas vilja att köpa bilar. Däremot ska GM även i fortsättningen marknadsföra sina produkter på egna, kostnadsfria Facebooksidor.

GM har lagt omkring tio miljoner dollar årligen för Facebookreklam, vilket är en ytterst liten del av GM:s totala reklambudget för USA-marknaden som i fjol uppgick cirka 1,8 miljarder dollar.

Avhoppet är ett bakslag för Facebook, som börsintroduceras i slutet av veckan. Under första kvartalet i år sjönk Facebooks intäkter med över 7 procent jämfört med kvartalet innan. Facebook menar att minskningen beror på säsongsvariationer samt att bolaget växer i andra delar av världen där priset på annonser är lägre än i exempelvis USA.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.