Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Göteborg vill ha bilisternas pengar

Från och med nyår införs trängselskatt i Göteborg. Samtidigt har kampanjen för en folkomröstning nått det antal som enligt lag krävs för att fatta beslut om en sådan omröstning.

Från nyår kostar det extra att ta sig in till och passera Göteborg vardagar under dagtid. Olika mycket vid olika tidpunkter för att försöka kapa trafiktopparna.

Premiären sker klockan 6 den 2 januari. Då kostar det 8 kronor.

Trängselskatten i Göteborg blir ungefär som den i Stockholm. Lite billigare, men principen är den samma.

Det ska kosta att ta med bilen in i stan. Helst så mycket att man låter bli.

– I Stockholm har trafiken i centrum minskat med 15 –18 procent, säger Eva Rosman, pressansvarig för trängselskatten på Transportstyrelsen.

Juli är avgiftsfri, liksom helger, kvällar och nätter.

Taxi ska betala, hemtjänsten likaså. Däremot inte polis, brandkår och annat med blåljus. Maxavgiften är 60 kronor per dag.

Theo Papaioannou, partiledare för Vägvalet vars huvudfråga är just trängselskatten, menar att konstruktionen av trängselskattezonen täpper till förbifarterna.

– Alla vill inte in till stan, säger han och ger som exempel de som med bil åker från Mölndal och ska norröver och bara ska passera Göteborg.

– Och där är en stor skillnad mot Stockholm där till exempel Essingeleden är fri, säger han.

Göteborgare har via kvällstidningen GT skrivit under för en folkomröstning i frågan. Nu är antalet, 45.000 namn, uppe i det som lagen kräver för en sådan omröstning, enligt tidningen.

GT menar att stödet är ännu större eftersom även personer i kranskommuner har skrivit under, underskrifter som strukits då personerna inte har rösträtt i frågan.

– Och det är klart att det är orättvist att de inte får yttra sig. Därför är det viktigt att göteborgarna får rösta så att vi på något sätt kan få ett demokratiskt beslut, säger Papaioannou.

Trängselskatten i Göteborg

• Trängselskatten i Göteborg börjar gälla från och med den 2 januari.

• Prognoserna säger att det blir cirka 600 000 passagerare vid betalstationerna på ett dygn.

• Intäkterna för ett år väntas hamna på 900 miljoner kronor.

• Investeringarna uppgår till cirka 800 miljoner kronor.

• Trängselskatten är mellan 8 och 18 kronor, förutom kvällar, natt, helger och juli månad då det är gratis. Maxavgiften för ett dygn är 60 kronor.

Källa: Transportstyrelsen

TT

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.