Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Göteborgssträcka prio för höghastighetståg

Göteborg-Stockholm ligger bäst till för ny linje för höghastighetståg.
Göteborg-Stockholm ligger bäst till för ny linje för höghastighetståg. Other: FREDRIK SANDBERG/TT

Sträckan Göteborg–Stockholm är vinnare när Sverigeförhandlingen nu satt ner foten om var höghastighetsbanan ska dras.
– Restidsvinsterna är mest markanta där, säger förhandlare HG Wessberg.

Men helst ser han att staten lånar så att sträckan även Malmö-Stockholm byggs nu.

Efter år av utredande och förhandlingar har Sverigeförhandlingen, i sin rapport som nu lämnas till regeringen, landat i att sträckan Stockholm–Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas.

I så fall får sträckan Stockholm–Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm–Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer.

– Och vi får in stora städer som Jönköping och Borås tidigt, säger Wessberg.

En annan vinst av att föredra den sträckan är att behovet av att rusta upp stambanan är störst där. Och vinsten blir förstås allra störst om hela sträckan byggs på en gång, inte bara etapper, enligt rapporten.

– Det får ingen effekt om inte stora delar är på plats, säger Wessberg.

Men regeringsutsedda Sverigeförhandlingens huvudförslag är att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget. Att bara finansiera de båda höghastighetsbanorna med pengar direkt ur budgeten skulle medföra att tågen kan börja köra tidigast 2064.

– Därför föreslår vi att man gör det här med lånefinansiering, säger Wessberg och påminner om att det var så man byggde ut järnvägsnätet en gång i tiden.

Då kan Sverige ha höghastighetståg i stora delar av södra Sverige klart 2035, enligt Sverigeförhandlingens rapport.

Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor, varav ungefär hälften var på de båda föreslagna sträckorna.

– Det är mycket pengar, men dyrt är det inte, för det man får, säger Wessberg.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.