Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Gratisspel kostade familjen 60.000 kronor

Johanna och Max Florenius.
Johanna och Max Florenius. Foto: Privat

På 14 dagar spelade nioåringen upp 60.000 kronor på spelen Clash of Clans och Dragonvale. Nu försöker familjen få tillbaka pengarna och vill varna andra för att använda spelen.

Det var i slutet av juni i år som nioåringen frågade sin pappa och mamma om han fick ladda ned spelen på App Store. Och det fick han:

– Han var på semester hos farmor och farfar och när han frågade om han fick hämta spelen så sa vi ja och han fick göra det via min inloggning eftersom det rörde sig om gratisspel. Då hade vi ingen aning om att det i spelen fanns en rad olika nivåer där man fick köpa nya färdigheter och styrkor och att dessa kostade stora pengar, berättar Max Florenius.

Båda apparna är gratis men har texten ”Köp inuti app” i liten stil under sig när man laddar ned dem från App Store.

I måndags kom så den första räkningen från American Express: 21.000 kronor.

– Jag kontaktade dem omedelbart och bad dem att spärra kortet eftersom vi direkt såg att det var något konstigt, säger Max Florenius.

I tisdags kontaktade familjen åter American Express och då var summan uppe i 49.000 kronor. När familjen kontaktade Apple visade det sig att totalsumman skulle sluta på 60.000 kronor för köp från den 5 juli vilket blir drygt 4.000 kronor per dag.

– Nu väntar vi på ett besked från Apple i Frankrike. Fram till dess har vi en skuld på 60.000 kronor för något som vi inte har velat köpa, säger Max Florenius.

I maj 2011 införde Apple en spärr som gjorde att en användare måste skriva in sitt lösenord varje gång som han eller hon köpte något under ett spel. Detta sedan en rad unga handlat för tusentals kronor utan att tänka sig för, framför allt genom ett smurfspel.

Men denna spärr har inte visat sig fungera.

EU-kommissionen tog i juli förra året upp frågan efter ett stort antal klagomål mot spel som ser ut att vara gratis men som har köpmoment inne i spelet. Kommissionen konstaterade då att ”särskilt barn måste skyddas i större utsträckning när de spelar online”. EU-kommissionen skriver också att så väl Apple som Google har informerats om att spel som riktas till barn inte bör ”vilseleda konsumenterna om de verkliga kostnaderna”.

Trots det vittnar rader av föräldrar och unga på nätet om hur de förlorat stora summor pengar på spel sedan de inte förstått att det rör sig om riktiga pengar.

På sajten Pappas Appar, som recenserar gratisappar, varnas för spel som Clash of Clans.

Signaturen Janne skriver: ”Min son 7 år har köpt in appsaker för 22.000 kr. Största delen från Angry Birds-spel. Han trodde givetvis inte att det var riktiga pengar. Case ongoing hos Apple. Hoppas det går bra.”

– Vi förstår givetvis att vi har ett ansvar i detta men här vänder sig spelföretagen och Apple till unga och som vi ser det kan en 9-åring inte ingå ett giltigt avtal med ett amerikanskt multinationellt företag utan föräldrarnas samtycke, säger Max Florenius.

Clash of Clans har utvecklats av det finländska företaget Supercell som värderas till 44 miljarder kronor. På sin webbplats skriver Supercell att Clash och Clans ”är utvecklat för och erbjuds till personer som är minst 13 år gamla”. Trots det har Clash of Clans getts en 9-årsgräns på IOS och en 7-årsgräns på Google Play och riktar sig därmed tydligt till barn.

De köp som görs inne i spelet kostar mellan 99 cent och 99,99 dollar, alltså närmare 900 svenska kronor som mest. Enorma summor för en ung pojke.

– Nioåringen är förtvivlad över det som har hänt, berättar Max Florenius. Att det skulle ha rört sig om riktiga pengar var något som han aldrig förstod.

DN har utan framgång via mejl och telefon sökt Apples vd i Sverige, Oscar Bjers, samt andra representanter för Apple för att få svar på vad företaget gör för att det som hänt familjen inte ska upprepas. Ingen av dem som DN sökt har dock återkommit.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.