”Grundproblemet är att Saab säljer så dåligt”

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Saab begär rekonstruktion och DN:s motorexpert Lasse Swärd ger sin syn på Saabs skakiga framtid om tingsrätten godkänner rekonstruktionen.

Saab begär rekonstruktion och DN:s motorexpert Lasse Swärd ger sin syn på Saabs skakiga framtid om tingsrätten godkänner rekonstruktionen.

Vad tycker du om dagens besked att Saab begär rekonstruktion?

– Det var väntat, antingen det eller så hade begäran om konkurs lämnats in. Det finns ju inga pengar i företaget.

Annons:

Vad innebär det för företaget och de anställda om den godkänns av tingsrätten?

– Att Saab får ännu en chans, som vid den förra rekonstruktionen 2009. Men det är långt ifrån säkert att tingsrätten säger ja denna gång. Förra gången fanns GM med som inte bara skrev av nästan alla skulder, utan också överlät verktyg och annat till betydande värden. Produktionen kom i gång relativt snabbt. Nya 9-5 var på väg ut. I dag är läget ett helt annat, produktionen har praktiskt taget legat nere sedan i början av april, återförsäljare har hoppat av, flera underleverantörer har fått stora problem till följd av Saab, de anställda står utan löner och förtroendet för varumärket - efter Victor Mullers alla tomma löften - är rejält skadat. Skulderna är höga till de hårt prövade underleverantörer. Kommer de att säga ja till stora nedskrivningar för att ge Muller ännu en chans? Tveksamt, särskilt som affärsplanen hittills inte fungerat och allt Muller har att erbjuda är ett avtal med kinesiska Youngman och Pang Da, som ännu inte godkänts av myndigheterna i Peking.

Finns det en chans om tingsrätten trots allt säger ja?

– Ja, om fordringsägarna går med på nedskrivningar av skulderna och Peking ger grönt ljus finns kanske en möjlighet. Men det är fortfarande enorma utmaningar som bolaget står inför. Grundproblemet är ju att Saab säljer så dåligt, och just nu inte säljer alls. Kinamarknaden är visserligen världens största, men ingen garanti för framgång. Konkurrensen är snart lika hård där som någon annan stans. För att Saab ska ha en chans att hävda sig mot Audi, BMW, Mercedes, Volvo med flera krävs en helt annan modellbredd än vad Saab har i dag. Och till det krävs inte bara några utan tiotals nya miljarder kronor i investeringar. Se bara på Volvo Personvagnar som i veckan berättade om sina framtidsplaner med nya plattformar och en ny motorfamilj, investeringar på totalt 70 miljarder de närmaste fem åren.

Saab har ännu så länge bara 9-5 sedan, kombin har ännu inte kommit ut. 9-4x som byggs i Mexico säljer dåligt. 9-3 sjunger på sista versen och efterträdaren försenas av alla dessa turer. Det ska verkligen mycket till för att övertyga tingsrätten och alla fordringsägare om att det trots allt finns en chans till vändning.

 

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

båtflykting
Foto:TT

 Fartyg räddade 40.000 flyktingar. Situationen på Medelhavet ohanterbar.

Stor-stark-144
Foto:TT

 På Södermalm i Stockholm. Hade kvarts miljon i kontanter med sig på puben. 52  10 tweets  42 rekommendationer  0 rekommendationer

Kronprinsessan-Victoria-144
Foto:TT
Annons:

 Polisen svarade med husrannsakan. ”Kan drabba förundersökningarna.” 20  9 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

Flygstrejk-500
Foto:Jens Littorin, TT

 Unionens förhandlingschef deltar i möte. Även Transport kan dras in. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Norwegian vill hyra in plan. ”Det här är strejkbryteri”. 91  54 tweets  37 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kan kräva pengar tillbaka. Kundernas tre rättigheter. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Så slår strejken mot de äldre. ”Jag vet inte om vi kommer hem i kväll”. 5  5 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Tore-144
Foto:Jens Littorin
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: