Ekonomi

Hälsokost – en växande industri värd miljarder

Runa Tillberg, som driver en hälsokostbutik med sin syster Ruri Tillberg, har märkt av en ökad försäljning de senaste åren.
Runa Tillberg, som driver en hälsokostbutik med sin syster Ruri Tillberg, har märkt av en ökad försäljning de senaste åren. Foto: Jonas Lindstedt

Försäljningen av vitaminer, kosttillskott och andra egenvårdande produkter fortsätter att öka och bara de senaste fem åren har branschen växt med över 25 procent. Men enligt Livsmedelsverket är det få människor som behöver extra tillskott till kosten.

Systrarna Runa och Ruri Tillberg driver Majornas hälsobod i Göteborg. Det går alldeles utmärkt och nu har de planer på att expandera för att möta en ökad efterfrågan.

Enligt branschorganisationen Svensk egenvård lade svenskarna förra året drygt 4,5 miljarder ­kronor på så kallade egenvårdsprodukter. Det är en ökning med fem procent jämfört med 2013 och med 27 procent de senaste fem åren. Statistiken stämmer väl in med Runa Tillbergs bild efter 15 år i branschen.

– Den här ökningen har pågått under lång tid och jag tror att den kommer att fortsätta. Många vill ta eget ansvar för sin hälsa, säger hon.

Runa Tillberg ser två tydliga kategorier av kunder, dels de som mår dåligt på något sätt och som vill ha hjälp med egenvård, dels de som vill uppnå optimal hälsa för att bli mer effektiva.

– Vi ser en stark efterfrågan på rawfood, supermaten, som har ­extra stort näringsinnehåll. Den tror jag kommer att bli ännu mer populär i framtiden, ­säger hon.

Vitaminer och mineraler får vi i oss genom grönsaker och frukt. Intag av vitaminer och mineraler på detta sätt kan inte överdoseras.

Men det finns kritik mot den expanderande marknaden. Läkemedelsverket har stoppat butiker från att sälja preparat som innehållit substanser som klassas som läkemedel. Livsmedelsverket (SLV) anser att de flesta människor inte behöver äta kosttillskott eftersom vi tillgodogör oss det vi behöver via maten. Man menar att ett för stort intag till och med kan vara skadligt.

– Vitaminer och mineraler får vi i oss genom grönsaker och frukt. Intag av vitaminer och mineraler på detta sätt kan inte överdoseras. Däremot kan kosttillskott med höga doser av vitaminer och mineraler vara skadliga, säger Zofia Kurowska statsinspektör vid SLV.

Den största ökningen i försäljningen sker just nu inom så kallad sportnutrition. Det anses ha med träningstrenden att göra – och att många preparat går att köpa på gymmet. En stor del av försäljning sker också på nätet, vilket Zofia Kurowska menar medför risker.

– Det är ett stort problem. Det förekommer att preparat är spetsade med läkemedel och andra otrevliga substanser. Livsmedelsverket avråder från att köpa kosttillskott på nätet om det inte finns kontaktuppgifter till företaget som producerat, säger Zofia Kurowska och påpekar att flera preparat den senaste tiden har stoppats.

Vid en undersökning på svenska webbsidor fann Livsmedelsverket och Läkemedelsverket att 30 av 43 granskade kosttillskott innehöll substanser som kan vara hälso­farliga.

Mats Nilsson, vd på Svensk egenvård som har ett 80-tal medlemmar, tror att framgången för branschen beror på en stark hälsotrend i samhället och att människor bryr sig om vad de stoppar i sig. Han är samtidigt väl medveten om ­invändningen att kosttillskott är överflödiga, men påpekar att Livsmedelsverkets rekommendation är att vi ska äta minst 500 gram frukt om dagen – och att SLV själva konstaterat att många människor inte gör det. Han anser att människor kan vara i behov av extra tillskott beroende på var de befinner sig i livet.

– Det kan ju vara så att vi behöver komplettera kosten på grund av att vi slarvat med maten, tränat mycket eller för att man är gravid, säger Mats Nilsson, som tror att framgångarna för branschen kommer att fortsätta.

I både Norge och Finland är marknaden större än i Sverige. Mats Nilsson beskriver den typiska konsumenten av hälsokost i butik som en kostmedveten kvinna som gärna vill ha hjälp av kunnig personal.

Runa Tillberg, som säljer allt från livsmedel till smink i sin butik i Göteborg, berättar att hon numer har en bred kundkrets.

– Det är allt från väldigt unga till de som är 90 år. Numer är det många killar som handlar här, ­säger Runa Tillberg. Hon påpekar att det ökade intresset skapat fler leverantörer, större konkurrens och sänkta priser, till exempel på ekologiska varor.

Fakta. Hälsokost

Totalt har försäljningen av egenvårdande produkter ökat med 27 procent mellan 2009 till 2014. Den uppgick i fjol till drygt 4,5 miljarder kronor. Mätningen, som gjordes i samarbete med företaget Euromonitor och presenterades i april, bygger på siffror från alla försäljningskanaler.

Så här fördelade sig försäljningen (i miljarder kronor):

Kosttillskott och vitaminer: 1,91

Viktkontroll: 0,61

Växtbaserade läkemedel och ­produkter: 0,87

Sportnutrition: 1,16