Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Han har startat två framgångsrika företag

Carl Fritjofsson visste redan som liten att han ville bli chef. Nu har han startat två framgångsrika företag.
Carl Fritjofsson visste redan som liten att han ville bli chef. Nu har han startat två framgångsrika företag. Other: Foto: Business Challenge

33-årige Carl Fritjofsson visste redan som liten att han ville bli chef, inom vilken bransch spelade inte så stor roll. Nu har han hunnit starta två företag på två helt olika sätt och nått framgångar inom entreprenörsvärlden som få vågat drömma om.

Trots att Carl Fritjofsson länge vetat att han vill stå i centrum och ha stort inflytande i ett företag blev han entreprenör av en slump.

– Jag jobbade några år som managementkonsult och kom då fram till att jag ville ge mig in i start-up-världen, säger han.

Carl Fritjofsson blev sedan tagen av öppenheten och samarbetsviljan bland entreprenörer.
– Jag hade inga färdiga idéer innan jag gav mig in. De utvecklades efter hand.

Det första företaget Carl Fritjofsson startade heter Adprofit och är ett digitalt annonsnätverk. Företaget finns fortfarande och omsätter cirka 40 miljoner om året. Men nu lägger Carl Fritjofsson sitt fokus på Wrapp. En app med digitala presentkort som bland annat storinvesterare som mångmiljardären och Skypegrundaren Niklas Zennström har valt att satsa på.

– Adprofit startade vi helt utan externt kapital medan vi med Wrapp har jättemycket kapital i utifrån. Det är två helt olika sätt att driva företag på, säger han.

Wrapp har växt snabbt och lanserats i olika delar av världen. Om det och att företaget har fått in rejält med kapital utifrån betyder framgång är inte Carl Fritjofsson helt säker på.

– Om man ska vara egen företagare och tjäna pengar på det får man inte ha för bråttom. Det är inget glassigt liv och även om Wrapp har fått mycket uppmärksamhet så är det lång väg kvar, säger han och berättar om många långa flygresor i ekonomiklass och om hårda arbetsdagar.

– Vill man nå någonstans med ett nystartat företag gäller det att ha en doer–mentalitet, man måste se till att få saker gjorda.

Som entreprenör får man också vara beredd på att gå på nitar, enligt Carl Fritjofsson.
– Är man ett litet företag är det väldigt viktigt att man bygger ett bra team. Men det är svårt att rekrytera rätt personer. Man ska inte anställa folk som liknar en själv utan personer som kompletterar teamet. Det är viktigare än att anställa någon man vill äta lunch med, säger Carl Fritjofssson.

Hans råd till den som vill tjäna pengar på sitt entreprenörskap är att sluta vänta på att den där bra idén ska dyka upp.

– Det är bättre att bara ge sig in i det. Sätter man inte ner foten i vattnet lär man sig inte att simma, säger han.

Fakta

Namn: Carl Fritjofsson
Ålder: 33 år
Bor: I centrala Stockholm
Yrke: En av grundarna till app-företaget Wrapp
Sammanräknad inkomst 2012: 798 800 kronor

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.