Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Handeln med utsläppsrätter har havererat

Grafik: Jonas Backlund

Det är rekordbilligt att släppa ut koldioxid inom EU. Priset på utsläppsrätter, som ger företag rätt till en viss mängd utsläpp, inom EU har fallit kraftigt sedan 2008 och i år har det legat på bottennivåer. Orsaken är att tillgången på utsläppsrätter är stor. Det beror på att när systemet startade 2008 räknade EU med att företag som släpper ut koldioxid skulle ha mycket större produktion. Men finanskrisen 2008 minskade tillverkningen och därmed också utsläppen.

Olika stöd till förnybara bränslen har också bidragit till överskottet.
Under 2008 låg priset som högst på över 35 euro per ton för att nu ligga under 5 euro per ton.

– Det här är väldigt allvarligt. Det skulle behövas ett pris på uppemot 50 euro per ton för att få till en fossilfri omställning, säger Lars Zetterberg, miljöforskare på IVL Svenska miljö­institutet.

– Om man inte gör något riskerar priset att ligga kvar på de här nivåerna under lång tid. Det finns de som pratar om ett förlorat decennium, fortsätter han.
I en rapport som i dagarna har landat på regeringens bord har Svenska miljöinstitutet granskat handeln. Det låga priset får flera effekter. En är att det har blivit billigt att använda kol i stället för mindre utsläppstung gas och biobränsle.

Lars Zetterberg pekar också på ett annat problem: Tanken var att utsläppsrätterna som auktioneras ut skulle bekosta investeringar i ny teknik. Det låga priset gör att summan blir lägre än tänkt.

– Gör man ingenting kommer överskottet att finnas kvar och vi får inte de investeringar som behövs. De som har kompetens på det här området och kan ta fram ny teknik kan söka sig till andra områden ­ om det inte händer något, menar han.

Ytterligare en risk, enligt utredningen, är att länder väljer att införa egna styrmedel för att få ned utsläppen när de ser att EU:s åtgärder inte fungerar. En sådan utveckling kan man exempelvis se i Storbritannien. Det riskerar att pressa ned priset ytterligare och leder till att priset på koldioxidutsläpp varierar inom EU.

– Det finns risk för att systemet blir verkningslöst, säger Lars Zetterberg.
I utredningen listas tänkbara åtgärder. En är att minska den framtida tilldelningen av utsläppsrätter, vilket det finns långt gångna planer på inom EU. En annan är att öka efterfrågan genom att låta fler sektorer omfattas av utsläppsrätter, exempelvis transportsektorn.

– Vi tycker att det vore särskilt intressant att införa ett prisgolv där tilldelningen av utsläppsrätter stoppas om priset når golvet. Det skulle med automatik hantera de problem vi nu ser. Problemet är att det saknas politiskt stöd eftersom flera av EU:s medlemsstater ser prisgolv som en koldioxidskatt, säger Lars Zetterberg.

Fakta: Frigörs ur kol och olja

Handeln med utsläppsrätter syftar till att få ned utsläppen av växthusgasen koldioxid, som frigörs när fossila bränslen som olja och kol förbränns. Forskarna är övertygade om att utsläppen ligger bakom temperaturökningen på jorden.
Handeln infördes 2005 och tanken är att taket för mängden utsläpp hela tiden ska sänkas. I systemet ingår EU:s medlemsländer samt Norge, Liechtenstein och Island.
I FN:s senaste klimatrapport listas olika scenarier där jordens medeltemperatur kan stiga med 1,8– 4,8 grader fram till år 2100.

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.