Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Handlarna optimistiska – tror på ökad försäljning

Grafik: DN

Restaurangbranschen går som tåget medan elektronik- och bokhandlarna har det tufft. I det stora hela har detaljhandelns sviktande framtidstro ändå vänts till optimism.
– Handlarna bedömer att vi är på väg ut ur finanskrisen, säger Yvonne Ingman på Svensk Handel.

Finanskrisen utgjorde ett rejält bakslag för detaljhandeln, med året 2011 som var det sämsta på hela 2000-talet. Men nu pekar mycket mot att handeln är på väg att återhämta sig på allvar.

Ett positivt tecken är att handlarnas framtidstro har vänt uppåt igen. Efter en rejäl dipp i januari ned till minus sju i Svensk Handels handelsbarometers framtidsindikator har tron på omsättning och sysselsättning poppat upp till två i februari.
Svensk Handel tror att det starka avslutet på 2013 ligger bakom uppgången.

– Förra året var ett svagt år som helhet, men i december tog det fart och julhandeln slog rekord. Det landade i en ökning på 1,9 procent för hela året, säger vice vd Yvonne Ingman.

Lena Larsson, som är vd för HUI Research, är inte förvånad över den ökade optimismen med tanke på att flera undersökningar pekar mot en ljusning för samhällsekonomin. Hon tror på en 3-procentig ökning av detaljhandeln i år. Så mycket har den inte stigit sedan 2010.

– Konsumentförtroendet är tillbaka på samma höga nivåer som före finanskrisen, hushållen är köpstarka, vi har fortsatt låg ränta, inflationen är låg och det väntar reallöneökningar, säger hon.

Men det svävar fortfarande en del orosmoln över sektorn.

Rese-, livsmedels- och restaurangbranschen går bra, vilket slår tillbaka på detaljhandeln eftersom många väljer att åka någonstans, äta ute eller köpa hem delikatesser i stället för att lägga pengarna på saker.

Enligt konsumtionsforskaren John Magnus Roos, vid Centrum för konsumtionsvetenskap i Göteborg, är livsmedelsbranschen inte lika konjunkturkänslig som andra branscher. I tuffa tider drar konsumenterna hellre in på dyrare varor som bilar och möbler än på mat.

Dessutom finns det just nu ett stort intresse för kost, träning och hälsa.

– Mat är identitetsskapande. Om mat konsumeras på rätt sätt förknippas det med positiva värden som konsumenterna vill står för, till skillnad från exempelvis lek­saker som förknippas med ”slit och släng”, säger John Magnus Roos.

Svenskarna har även blivit mer kontinentala i sina mat- och dryckesvanor och vill inte gärna dra in på restaurangbesöken i kristider. Förra året ökade försäljningen med 4,4 procent.

– Vi vill ha den vardagslyxen.

Det spås bli fortsatt tufft för böcker, papper, elektronik och leksaker, som länge har drabbats av att konsumenterna prioriterat andra inköp. Branscherna är även utsatta för stenhård konkurrens från stora internationella aktörer som pressar priserna och minskar vinstmarginalerna.

Däremot ser det ut att ljusna för kläd- och skobranschen, som gynnas av årstidsväxlingen.
Trots orosmolnen tror Svensk Handel att de svårare åren snart kan vara över för detaljhandeln.

– Vi tror att handeln går mot ljusare tider och hoppas att det vänder på allvar nu, säger Yvonne Ingman.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.