Ekonomi

Här är ”årets julklapp”

Foto: Erik Ardelius

Det är flera trender som ligger bakom valet av årets julklapp. Hälso-, matlagnings- och gör-det-själv-flugorna materialiserades i en apparat när HUI Research spanade in årets julklapp: råsaftscentrifugen.
Nu spår HUI också ett ”försiktigt rekord” i julhandeln efter förra årets dipp.

Både restaurang- och livsmedelssektorn har haft en stark utveckling den senaste tiden, konstaterar HUI i sin årliga marknadsanalys. Det är mat- och hälsotrenden som ligger bakom, med en fortsatt våg av tv-program och kokböcker.

Samtidigt är det mycket gör-det-själv i hemmen: 

 – Vi ser en stark sådan trend. Man vill gärna stoppa egna korva, göra långkok, brygga finkaffe. De här tillsammans tar vi fasta på, man vill ha mer koll på sina produkter, och ta med sig juicebaren hem, säger Carin Blom, analytiker på HUI Research. 

Flera av trenderna har hållit i sig ett tag – men specifikt för 2013 var juicebarernas starka intåg. 

– Det har verkligen blivit en oerhört stark trend, nästan varenda köpcentrum har juicebarer nu, där det etableras långa köer. Juicebarerna har funnits länge utomlands men här är det en ny trend.

Allt detta har lett till ett ökat intresse för att pressa egna juicer. Det senaste är grönsaksjuicer, gärna gröna. Från att ha varit en apparat som stått hos mormor eller farmor finns råsaftscentrifugen nu överallt. 

– Det vi sett i vår undersökning är att den finns i alla typer av hem, från ensamhushåll till barnfamiljer, säger Carin Blom. 

Hur många apparater som sålts har HUI ingen uppgift om. Men råsaftscentrifugen uppfyller de kriterier som gäller när årets julklapp ska koras: den ska spegla  en trend i samhället och den ska sälja mycket. Centrifugerna kostar från 500 kronor.

Har du själv en råsaftscentrifug? 

– Nej, jag får väl hoppas att jag får en i julklapp. Eller så får jag köpa en själv, jag har varit sugen länge. 

HUI spår rekord i julhandeln i år, efter förra årets dipp. 2012 var första gången på 17 år som det inte blev rekord.

– Skillnaden jämfört med i år är att då drog varselvågen in i Sverige och många hushåll blev osäkra på ekonomin och höll i plånboken. Det var också en ”arbetstagarjul” med mycket ledighet, vilket gjorde att många lade pengarna på resor i stället, säger Carin Blom. 

I år är hushållens förtroende för den egna ekonomin på högre nivåer. Det märker HUI bland annat på att kapitaltunga branscher som bygg- och möbelbranscher ökar efter att ha tappat under en längre tid. 

– Men eftersom det även i år är en jul med mycket ledighet så kanske folk reser bort i år också. Därför spår vi ett försiktigt rekord i julhandeln. 

HUI spår att detaljhandelns försäljning i december ökar med 1,5 procent till 66 miljarder kronor, knappt 7 000 kronor per person.

Följ DN Ekonomi på Twitter.

Årets julklappar sedan 1988

1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen 
2012 Hörlurarna