Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Här är landets nya fartkameror 2016

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ett 50-tal vägsträckor från norr till söder planeras få nya trafikkameror under 2016. Sammanlagt kommer 260.000 fortkörningsböter att delas ut till fartsyndarna. I kartan här under ser du var man som billist riskerar att fotograferas av en fartkamera.

Trafikverkets satsning på fartkameror för att hålla ned hastigheten på vägarna anses vara en succé, och de senaste åren har därför nätet med trafikkameror byggts ut stadigt.

Takten ligger på ett par hundra nya kameror på två års tid.

I år räknar man med att sätta upp nya apparater på totalt omkring 44 sträckor, från Skivarp i Skåne till Skellefteå i Västerbotten. Förra året var de nya kamerorna koncentrerade till Skåne och Dalarna.

Exakt hur många mätstationer det blir är ännu oklart, men i kartan här under framgår det på vilka sträckor de sätts upp, samt var befintliga kameror sitter.

Statistik som DN tagit del av visar att trafikkamerorna har en starkt dämpande effekt på hastigheten. Genomsnittsfarten för bilarna som kör förbi ligger oftast väl under den tillåtna gränsen.  På 50-väg till exempel ligger genomsnittshastigheterna i landet i spannet 37-45 km/h förbi fartkamerorna. 

Att man gasar upp och kör för fort mellan mätstationerna – så kallad kängrurukörning – anses inte vara ett stort problem, eftersom kamerorna ofta är utplacerade på olycksdrabbade platser, där det är viktigt att hålla ned farten.

– På de platser där hastigheten ligger högre kan det bero på att man ändrat hastighetsbegräsningen. Då tar det tid för folk att lära sig det, man är vanemänniskor, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK-verksamheten på Trafikverket.

Det sitter kameror i alla lådor, men de är inte aktiverade hela tiden. Däremot är radarn som mäter farten på passerande bilar, i gång dygnet runt.

– Det betyder att om vi ser att det går mycket för fort på särskilda sträckor så tar vi kontakt med polisen så att man genomför extra kontroller där, säger Eva Lundberg.

Systemet är kalibrerat så att 260.000 fortkörare bötfälls årligen, ett nivå som man haft en längre tid nu.

– Målet är att öka hastighetsefterlevnaden, det uppfyller vi, och då finns det ingen anledning sätta in fler poliser på att utreda ärenden, det finns mycket annat de kan göra.

Polisen har en särskild sektion i Kiruna som hanterar de automatiska fortkörningskontrollerna.

Enligt polisen visar mätningar att dödsolyckor och antal svårt skadade minskade med 20-30 procent på vägar med trafiksäkerhetskameror, när omkring 1.000 kameror satts upp.

Det uppges spara 15-20 liv per år.