Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Hår på nätet blev en succé

Other: Rapunzel of Sweden

Affärsidén om att sälja löshår på nätet sågades av banken som inte gav något lån. Trots det gav Ida Backlund inte upp. Nu, sex år senare, har företaget cirka 45 anställda och omsätter 100 miljoner kronor.

Ida Backlund är uppvuxen i en riktig företagarfamilj på norrländska landbygden. Hon visste tidigt att hon ville driva något eget men trodde att hennes företag skulle inrikta sig på turism. Drömmen var ett undervattenshotell i Australien.

– Jag älskar att resa och pluggade turism. Men företaget fick en helt annan inriktning, säger hon.

Bakgrunden till Ida Backlunds företagsidé kan spåras till barndomen och modet i den by där hon växte upp.

– Vi var tre tjejer och två killar i klassen och plötsligt klippte vi alla kort pottfrisyr. Jag hade vackert långt prinsesshår men följde trenden. Sedan blev håret aldrig lika långt och fint igen. Jag började använda löshår när jag var 13.

Ida Backlund testade att beställa löshår från olika sajter men tyckte att det var svårt att hitta hår med bra kvalitet och företag som hade bra kundservice. När hon var 22 år fick hon idén om att starta något eget.

– Jag tyckte att det fanns ett behov av ett företag som var bra på löshår och såg en marknad, säger hon.

Hon startade som enskild firma men bara efter ett halvår var efterfrågan så stor att hon tyckte det var dags att starta ett aktiebolag. Då kom nederlaget med det nekade banklånet.

– De tyckte inte att idén var bra. Det var en ny marknad och e-handeln hade inte riktigt kommit i gång i Sverige då. Hade jag startat ett åkeri eller något liknande hade det nog varit enklare, säger hon.

Ida Backlund är besviken på kvinnan från banken som nekade henne lånet även om hon tror att det sporrade henne att fortsätta kämpa.

– Målet var att företaget, som fick namnet Rapunzel of Sweden, skulle omsätta 20 miljoner efter fem år men när det hade gått fem år omsatte vi 80 miljoner. Nu ett år senare omsätter vi 100 miljoner.

Ida Backlund är i dag chef över cirka 45 anställda och huserar på ett 1.500 kvadratmeter stort, nybyggt huvudkontor i Umeå. Hon har 190 000 kunder i 36 länder och planerar att inom kort öppna kontor i Oslo och Helsingfors.

– Det låter som en framgångssaga men det handlar om blod, svett och tårar. Jag har jobbat dygnet runt och i somras var första gången på sex år som jag hade en vanlig semester, säger hon.

Varför tror du att du har lyckats så bra med ditt företag?
– Nyckeln bakom framgången är min personal som har en brinnande tro på varumärket! Det gäller att omge sig med bra personer både privat och sedan när man börjar anställa.

Har du några tips till andra som vill lyckas som egna företagare?
– Jag tror att det finns många som har väldigt bra idéer men det gäller att göra något åt dem. Man måste våga ta för sig och ge sig in i det okända. När man väl jobbar som egen företagare är det viktigt att ge sig själv egentid och att ta sig tid för att vara med familjen.

Fakta

Namn: Ida Backlund
Ålder: 28
Bor: I Umeå
Yrke: Driver företaget Rapunzel of Sweden som säljer löshår. Företaget har cirka 45 anställda och har på sex år nått en omsättning på cirka 100 miljoner kronor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.