Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Helmanliga paneler – nej tack!

Nätforskaren och rättssociologen Marcin de Kaminski har tillsammans med ekonomikrönikören Thomas Frostberg och kommunikationsrådgivaren Fredrik Wass tagit initiativ till en kampanj som går ut på att tacka nej till att delta i helmanliga paneler.

Hur fick ni idén?
– Det har länge förts parallella diskussioner om mansdominans i paneler, föreläsningar, debatter och sådant - inte minst i mitt område, IT i bred bemärkelse. Idén till kampanjen föddes i och med att diskussionerna växte och involverade fler personer som också vill ändra den ensidiga trenden.

Vad innebär initiativet?
– De som går med eller stöttar kampanjen delar problembilden och vill dra sitt strå till stacken för att ändra nuvarande situation. Det kan innebära att man väljer att tacka nej till enkönade paneler, att man som arrangör anstränger sig att boka blandade talargrupper eller att man som åskådare uppmanar alla inblandade att arbeta för bättre könsfördelning. Vi hoppas att vårt initiativ kan leda till bättre könsfördelning i publika sammanhang.

Varför är kampanjen viktig?
– I dag kvoteras ofta män in som talare på tidigare meriter – att man synts i sammanhanget tidigare, eller av lättja - att det är lättare att fråga folk man redan känner till. Vi hoppas att fler sammanhang istället kan baseras på kompetens, att fler anstränger sig för att hitta kompetenta företrädare för intressanta frågor, oavsett kön.

Kampanjen lanseras i samarbete med Rättviseförmedlingen.

Följ @DNEkonomi på Twitter!

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.