Fordonsindustrin

Hemligt möte om Saab i Stockholm

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

En mäktig delegation från Kina är i Stockholm för att rädda Saab. I går kväll förhandlade den med Victor Muller, Vladimir Antonov, Jens Engwall med flera för att kunna presentera en uppgörelse som ska godkännas av Riksgälden.

En mäktig delegation från Kina är i Stockholm för att rädda Saab. I går kväll förhandlade den med Victor Muller, Vladimir Antonov, Jens Engwall med flera för att kunna presentera en uppgörelse som ska godkännas av Riksgälden.

Förutom ledningen för de kinesiska företagen Pang Da och Youngman är även företrädare för NDRC i Stockholm. NDRC, Nationella utvecklings- och reformkommissionen, är landets mäktiga ekonomiska planeringsbyrå.

Näringsminister Maud Olofsson åt i går middag med representanter för NDRC.

Annons:

– Det är Maud Olofsson som bjudit in dem och mötet syftar till att hjälpa till med affären, säger Erik Bratthall, pressekreterare hos ministern.

I NDRC:s uppgifter ingår att sköta konsolideringen av bilindustrin, vilket betyder att alla utländska affärer måste godkännas av kommissionen.

Maud Olofsson träffade inte återförsäljaren Pang Da eller biltillverkaren Youngman. De mötte i stället Saabs vd Victor Muller och ryska finansiären Vladimir Antonov på ett advokatkontor i centrala Stockholm. Där var även Spykers vice vd Rob Schuijt och Lennart Schuss från Catella, som tidigare i veckan var med och sydde ihop affären där ett konsortium lett av Hemfosas vd Jens Engwall köpte 50 procent av Saabs fastigheter.

Syftet med alla mötena var att slutföra de affärer och avtal som hänger i luften, enligt en källa med insyn i processen.

– Jag kan bekräfta att vi förhandlar om en fortsättning på fastighetsaffären, sade Lars Carlström, talesman för Vladimir Antonov, till DN på torsdagskvällen.

Vid denna upplagas pressläggning uppgav Lars Carlström att Antonov skulle lämna Stockholm redan vid midnatt. Under gårdagen hade han flera olika möten i Sverige, bland annat en lunch med IF Metalls ordförande Stefan Löfven.

Ett av de stora bekymren för Saab är att det tar lång tid att få hit pengar från Kina. Youngman och Pang Da har förbundit sig att betala 245 miljoner euro, drygt 2,2 miljarder kronor, för att bli ägare till 54 procent av Swedish Automobile.

Förhandlingarna i går handlade både om att försöka snabba på den processen, liksom att säkra tillfälliga lån tills pengarna från Kina anländer. Tidigare i veckan sade Saabs informationschef Eric Geers till DN att man bedömda att miljarderna skulle kunna komma i september eller oktober.

För att klara verksamheten till dess kommer troligtvis fonden Gemini att låna ut pengar. Den är baserad på Bahamas och antas stå Vladimir Antonov nära.

Når parterna en uppgörelse måste den godkännas av Riksgälden och förmodligen Europeiska Investeringsbanken, som hittills varit den som bromsat Vladimir Antonovs inträde i Saab.

 

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

rebeller
Foto:Vadim Ghirda/AP Proryska rebeller utanför Donetsk.

 Natotopp: Ryska ledare får nu allt svårare att dölja faktum i Ukraina. 34  10 tweets  23 rekommendationer  1 rekommendationer

alonso144
Foto:AFP

 "Jag kör gokart”. Svaren på läkarnas frågor när han vaknade upp förvånande. 10  6 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

 200 räddade. Räddningsmanskap firades ned från helikopter. 13  7 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Signalfel vid Märsta. Arlanda Express har stått still hela torsdagen. Felet ska vara avhjälpt till fredagen. 9  3 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

arlandaexpress
Foto:TT

 Taxibilarnas loggor förvillande lika. Känner du igen en bil från Taxi Stockholm? Gör DN:s test. 432  26 tweets  406 rekommendationer  0 rekommendationer

taxi
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: