Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Hitta nya vänner i ett svep

Annakarin Nyberg är internetforskare vid Umeå universitet.
Annakarin Nyberg är internetforskare vid Umeå universitet. Foto: Emil Nyström/Pressbild

Nu tar sig sveptrenden utanför dejtingvärlden. Nyligen investerade den mobila plattformen Tinder i en app där kvinnor kan hitta nya vänner.

Appar som utgår ifrån användarens position för att hitta nya bekantskaper med ett svep börjar sträcka sig utanför dejtingvärlden. Den 23 september blev det känt att Tinder hade investerat "en betydande summa" i det kvinnliga nätverket "Hey! Vina" – en app för kvinnor som söker nya bekantskaper.

Olivia Poole, medgrundare och vd, säger att kvinnor och män hittar nya vänner på olika sätt. Målet var att skapa en app anpassad efter den moderna kvinnans behov.

– Kvinnor tenderar att hitta nya vänner vid tuffare tider eller genom delade erfarenheter medan män gör det under aktiviteter. Genom att enbart rikta oss till kvinnor kunde vi göra upplevelsen mer skräddarsydd, säger hon.

Appen är uppbyggd på samma sätt som Tinder, där personuppgifter hämtas från Facebook. Efter att ha besvarat ett antal frågor matchas användaren sedan ihop med likasinnade, där vidare kontakt avgörs av ett höger- eller vänstersvep. Appen lanserades i USA 2015 och fick över 100 000 registrerade användare på två veckor.

Annakarin Nyberg är internetforskare vid Umeå universitet samt författare och föreläsare. Hon har studerat relationsskapande i sociala medier och säger att hon har sett många exempel på vänskap som har startat på liknande sätt, främst i bloggsfären eller i kommentarsfält.

– En app som "Hey! Vina" kan vara användbar för personer som reser mycket eller som har flyttat till en ny ort. Den kan också vara bra för någon som har bytt socialt sammanhang och därmed har behov av nya vänskapsrelationer, säger hon.

I dag består det San Francisco-baserade företaget av sex personer. Olivia Poole säger att nästa steg blir att anpassa appen efter den globala marknaden som växer, för att skapa en bra upplevelse oavsett var i världen användaren befinner sig. Tinder lanserade i somras även funktionen "Tinder Social" - ett sätt för grupper att träffas och mötas upp inför en utekväll. Inför Almedalsveckan i Visby lanserades appen "Mingla" som skulle hjälpa besökare att utöka sitt nätverk.

I början av internets framfart fanns en rädsla för att vi skulle bli mindre sociala, men i stället är vi sociala på ett nytt sätt, menar Annakarin Nyberg.

Är det så här vi kommer att träffa nya människor i framtiden?

– Tekniken har skapat nya förutsättningar för oss att etablera och underhålla relationer. Som vuxen kan det vara svårt att hitta nya vänner. Jag hör sällan en vuxen säga: "Hej, ska vi vara kompisar du och jag?" Fördelen med sådana här appar är att användarna har gjort ett aktivt val att söka nya vänner och då blir steget att ta kontakt lättare att ta, säger Annakarin Nyberg.

Samtidigt som fenomenet kan vara ett effektivt sätt att bygga nya relationer på baseras den framtida potentiella vänskapen på att användaren visar sitt foto och en kort rad med presentation. Enligt Annakarin Nyberg förhärligar vi gärna våra liv på nätet. Det som visas upp är ofta tillrättalagt.

– Vi vill helt enkelt gärna framställa oss själva i god dager. När vi enbart lär känna personer via nätet är det möjligt att vi tycker att andra framstår som fantastiskt förträffliga och vi känner oss möjligen mindre intressanta i jämförelse, säger hon.

Vilka personer gynnas och vilka missgynnas av det här sättet att skapa relationer?

– Frågan är om vi väljer nya vänner baserat på utseende eller på en intresseväckande beskrivning av personen i fråga. I likhet med Twitter blir det viktigt att kunna formulera sig rappt, kortfattat, intresseväckande och kanske också gärna med glimten i ögat. Alla som har provat att twittra vet att det kan vara en utmaning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.