Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

H&M drar tillbaka barnkläder

Bilder av klänningarna som Camilla Lundsten lade ut på Instagram.
Bilder av klänningarna som Camilla Lundsten lade ut på Instagram.

H&M drar tillbaka barnkläder efter anklagelser om plagiat. Designern och illustratören Camilla Lundsten som står bakom Littlephantskollektionen ser det som en delseger.

– Jag är absolut nöjd att H&M har insett att de har gjort ett stort fel, men kostar dem inget att bara be om ursäkt, säger hon.

Varumärket Littlephant är baserat på Camilla Lundstens barnböcker om Lillefanten. Inför julen 2012 släppte företaget sin första barnklädeskollektion som lanserades av Lindex.

Förra veckan upptäckte hon att H&M sålde en klänning som var till förväxling lik den som hon hade designat: en röd klänning med en liten kanin som sticker upp ur fickan och ett par schackmönstrade tights. Även andra andra plagg ur H&M kollektionen, som säljs i företagets webshop och i svenska och utländska butiker, bar tydliga spår av Littlephant.

– De har uppenbarligen inspirerats av Littlephant i flera led, men en klänning är en ren kopia. Jag blev så arg när jag upptäckte att de hade tagit grejer rakt av, säger hon.

Camilla Lundsten kontaktade därför H&M för att få en förklaring, samt kopplade in en jurist. Nästan en vecka senare hade klädjätten fortfarande inte återkommit med något svar hur de tänkte agera. Men på onsdagen fick Camilla Lindsten beskedet att H&M beslutat att dra tillbaka klädkollektionen.

I ett mejl till DN ger H&M en skriftlig kommentar till anklagelsen om varumärkesintrånget och beslutet:

”Vi ber om ursäkt och är väldigt ledsna för att inspirationen har blivit för lik. Vi plockar bort de aktuella plaggen, och tar en fortsatt diskussion internt om hur vi jobbar med inspiration. Vi har kreativa och duktiga designers men i detta fall har inspirationen blivit för lik och det ber vi om ursäkt för.”

Däremot erbjuder de inte Camilla Lundsten någon ekonomisk kompensation.

– Nej. De har inte erbjudit något sådant och jag ska prata med mitt juridiska ombud om hur vi ska gå vidare. Det här är H&M:s stora flickkollektion i år som de har sålt och tjänat pengar på i en månad. Nu när det har erkänt att de har gjort fel borde de kunna ge mig ersättning för den delen av försäljningen, säger hon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.