Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Hon sticker ut ur bruset – och lyfter sitt företag

”Influencern” Filippa Salomonsson bloggar hos Metro Mode, har skrivit boken ”Sockerdetox” och säljer egna råjuicer.
”Influencern” Filippa Salomonsson bloggar hos Metro Mode, har skrivit boken ”Sockerdetox” och säljer egna råjuicer. Foto: Hilda Arneback

”Influencers” har blivit viktiga när det gäller att sticka ut i bruset på nätet. Entreprenören Filippa Salomonsson drar nytta av sitt personliga varumärke i olika sociala medier för att skapa intresse för sina hälsoprodukter.

En het trend i dag är att företag använder sig av så kallade ”influencers” – bloggare, sociala medie-profiler och andra inflytelserika personer – för att kommunicera sitt budskap i olika sociala kanaler.

Filippa Salomonsson, 33, är den tidigare pr-experten som tröttnade på New York-livet och flyttade hem till Sverige för att starta en hälsoverksamhet.

– Allt startade med att jag började blogga om holistisk hälsa och raw food. Bloggen fick snabbt uppmärksamhet, och plockades upp av Aftonbladet. Det kändes naturligt att spinna vidare på konceptet, och nu säljer jag egna raw-juicer, har skrivit en bok och bedriver coachningverksamhet.

Ända sedan starten har sociala medier varit ett viktigt verktyg för Filippa Salomonsson.

– Arbetet jag gör via till exempel bloggen och Instagramkontot har gett mig en trovärdighet bland mina följare. Alla mina produkter är helt ekologiska, och därför kändes det naturligt att matcha dem med min egen person. Det centrala är att jag lever som jag lär. Ska du presentera en hälsoprodukt men alltid äter på McDonald’s blir det inte trovärdigt.

En stor fördel med marknadsföring via sociala medier är att det är gratis, säger Filippa Salomonsson. Men det gäller att inte ”pusha” sina produkter för hårt. Lika snabbt som följare kommer, kan de försvinna.

– Du måste få till en bra mix. I dag vill konsumenterna att reklamen ska presenteras på ett mer naturligt sätt, så att man inte känner sig påtvingad produkten.

Hur får du Instagramföljare att bli betalande kunder?

– Vi presenterar naturliga produkter på ett modernt sätt, samt informera om olika erbjudanden och andra nyheter.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Nu satsar vi på att komma igång med den egna juciefabriken igen. Men vi planerar också att lansera flera matvaror. Det handlar om modern grön mat i olika former.

Läs mer: Expertens tips på hur man bygger ett företag kring sin person.

Fakta. ”Influencers”

Trenden influencer marketing handlar om att dra nytta av kändisar och nätpersonligheter för att skapa hajp och intresse kring varumärken.

Raw clarity

Anställda: Fyra.

Startår: 2015.

Omsättning: 635.000.

Följare på Instagram: 11.000 (Filippas egna konto) plus 4.000 (Raw clarity kitchen).

Finansiering: Eget kapital.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.