Ekonomi

Hon uppfann något alla ville ha

Foto: Foto: Black Chicken Productions

Camilla Ljunggren löste ett vardagsproblem genom en uppfinning när hon var 16 år gammal. I dag, 14 år senare, har hennes produkt gett upphov till två fabriker och är Designtorgets mest sålda vara.

Många drömmer om att konstruera den där produkten som visar sig vara den som alla behöver. En smart lösning som sprids över världen och genererar rikedom till uppfinnaren.
Camilla Ljunggren fick idén till sin uppfinning under ett besök på sitt lantställe.

Hon noterade att de yngre kusinerna inte nådde upp att kroka av handdukarna och att det var äckligt att hälla upp ett glas vatten i diskhon när en disktrasa hängde ner från kranen.

Under en kurs i Ung Företagsamhet på gymnasiet förvandlades idén till en produkt, och snart blev ”pluringen”, den alternativa upphängningsanordningen för disktrasor och handdukar, till. Pluringen är gjord av plast och har självhäftande superstark tejp på baksidan och fäster på alla släta ytor.

Efter råd från en kompis skickade Camilla Ljunggren in en ansökan om att få sälja produkten på butiken Designtorget som då bara fanns på en plats i Stockholm. De nappade och nu är Pluringen deras mest sålda produkt.

Men att tjäna pengar på en uppfinning är inte helt enkelt menar Camilla Ljunggren.

– Man måste verkligen vara uthållig och vara beredd på mycket hårt arbete innan det blir lönsamt, säger hon.

Andra råd från Camilla Ljunggren är att gå sin egen väg och att lita på sin egen intuition i stället för att lyssna på de som tror sig veta bättre.

– För att komma på uppfinningen tror jag att det är bra att fokusera på ett problem som du själv har i vardagen. Kan du lösa ett problem för dig själv löser du det garanterat också för många andra, säger hon.

Ett annat tips från Camilla Ljunggren är att snegla på uppfinningar i andra länder och att utveckla något som redan finns.

Camilla Ljunggren tror också att den som vill bli framgångsrik måste våga ta hjälp från andra och jobba med sitt nätverk.

I dag arbetar hon med just det genom entreprenörssatsningen Business Challenge där hon är vd. Satsningen går bland annat ut på att stötta unga bolag med affärsutveckling och skräddarsytt mentorskap.

Under förra veckan invigdes också en butik i botten av Kulturhuset i Stockholm där unga entreprenörer får möjlighet att sälja sina produkter.

– Att få en plats där man kan marknadsföra och sälja sina produkter betyder väldigt mycket för företagets möjligheter till framgång, förklarar Camilla Ljunggren som tror att envishet och tron på att ingenting är omöjligt är viktiga egenskaper för den som vill lyckas som entreprenör.

Pluringen finns nu utställd på museum och har gett upphov till en plastindustri, bestående av två fabriker i Stockholm. Numera är det ett familjeföretag där Camilla främst arbetar med strategi och design.

Följ DN Ekonomi på Twitter.

Fakta

Namn: Camilla Ljunggren
Ålder: 30 år
Bor: I Skogås
Taxerad inkomst 2012: 516 000 kronor
Yrke: Vd för Business Challenge och egen företagare.
Uppfinnare av: Pluringen –
en alternativ upphängningsanordning för disktrasor och handdukar.