Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Höstens CV-trender

Det finns trender i alla nischer och så även hur man skriver sitt CV. Här sammanfattar karriärrådgivare Linus Zackrisson från MinKarriär de fem viktigaste CV-trenderna som är aktuella i höst.

1. Marknadsföringstänkande
Den starkaste trenden är att CV generellt sett har blivit mer säljande. Många har helt enkelt förstått att det gäller att marknadsföra sig själv om man ska ha chans att komma på intervju. Istället för att det bara är en meritförteckning rakt upp och ner så är det nu mer som ett säljbrev.

2. Länkar
Många länkar vidare till bloggar, youtubekonto, twitterkonto, linkedinprofil eller andra ställen på nätet där man kan se arbetsprover av olika slag.

3. Taggning av sökord
Många vet att det är viktigt med sökord när man presenterar sig och lägger tid att tagga rätt ord för att rankas högre när rekryterare exempelvis söker kandidater via CV på LinkedIn eller på olika jobbsökarsidor.

4. Sammanfattning
En hel del har också fått klart för sig att rekryterare läser många CV och att det gäller att vara tydlig, sticka ut och upprepa sitt budskap. Därför blir det allt vanligare att man har med en sammanfattning, för att upprepa sina argument samt för att underlätta för läsaren att förstå kärnan i budskapet.

5. Design
Även designen är ett hjälpmedel för att synas. Allt fler satsar även på en genomarbetad och snygg grafisk profil. Man jobbar med färger, skuggningar, olika rutor och foto, allt för att ens CV ska sticka ut.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.