Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Hotellsajt fuskar med kvalitetsmärkningen

Bokningssajten Booking.com låter hotellen betala för en bättre placering i deras kvalitétsrankning.
Bokningssajten Booking.com låter hotellen betala för en bättre placering i deras kvalitétsrankning. Foto: Skärmdump

En av världens största bokningssajter lurar dig när du letar efter hotell. Sajtens märkning som ska stå för kvalitet och service går i själva verket att köpa.

Varje dag bokas över 500.000 hotellnätter via Booking.com. Resenärer går in på sajten och utifrån kriterier som läge, pris och kvalitet väljer de var de vill bo.

Vad besökarna inte vet är att hotellen inte bara rankas efter hur bra och billiga de är, utan också hur mycket de betalar sajten för sin placering.

Med en särskild märkning, en hand som gör tummen upp, får vissa hotell utnämningen "prioriterat hotell". Enligt sajten innebär märket att hotellet "erbjuder utmärkt service och kvalitet, till de bästa tillgängliga rumspriserna".

Vad Booking.com inte berättar är att hotellen betalar för att få kvalitetsstämpeln och en högre placering på listan över tillgängliga hotell. Ett "prioriterat hotell" betalar minst 18 procent av hotellhyran i provision. Tre procent högre än de andra hotellen.

– Är du hotellkund och ser "tummen upp" tror du att det hotellet är bättre än de som inte har det. Sanningen är att du kan köpa den rekommendationen, säger en hotellägare som tackat nej till märkningen på grund av priset.

För att försäkra att de rekommenderade hotellen håller en hög standard säger företaget att kunderna måste ha gett hotellet ett betygssnitt på minst sju av tio poäng.

En snabb kontroll visar att det inte är så noga med det kriteriet. Flera hotell som rekommenderas av sajten har ett lägre betygssnitt.

Exempel: Ett av de "prioriterade" hotellen i Stockholm, med ett betyg under sju, hamnar på plats 30 av 139 tillgängliga hotell vid en första sökning. Går man i stället på besökarnas betygssnitt landar hotellet i botten, på plats 129 av 139.

Trots att den särskilda stämpeln ska stå för kvalitet lyfter den alltså hotellet 99 placeringar över vad hotellgästerna själva tycker.

Ringer man sajtens kundtjänst är det svårt att få besked om vad märkningen egentligen innebär.

– Bästa sättet är att läsa andra kunders recensioner. Är betygssnittet högre än sju så brukar det vara ett bra hotell, säger kundkontakten DN pratar med.

Konsumentverket har till uppdrag att utreda när företag lurar kunder. Myndighetens jurist Maja Lindström har inte tittat närmare på hotellsajten men säger att falska kvalitetsstämplar kan bryta mot nationella och europeiska regler.

– Det går inte att bedöma utan en utredning, men känner man sig vilseledd av informationen man får från ett företag så kan det vara brott mot marknadsföringslagen, säger hon.

Konsumentverket har mottagit flera anmälningar från privatpersoner som fått problem efter att de bokat resor eller boende på Internets bokningssajter.

– Ofta handlar det om att man köper biljett eller bokar hotellrum via en hemsida som inte tillhör flygbolaget eller hotellet. Då kan det saknas information som man borde ha fått.
Hennes tips till konsumenter är enkelt:
– Läs på så mycket du kan om hotellet du vill bo på. Jämför andras upplevelser med informationen på hotellet egna sajt.

Booking.com i Sverige har inte velat svara på DN:s frågor utan hänvisar till det internationella huvudkontoret. DN har sökt dem utan resultat.

Fakta: Så skriver sajten om hotellen

”Detta hotell deltar i vårt program för prioriterade hotell. De prioriterade hotellen på denna webbplats erbjuder utmärkt service och kvalitet till de bästa tillgängliga rumspriserna. Vi rekommenderar verkligen detta hotell baserat på de nämnda kriterierna och den feedback som tidigare gäster har lämnat.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.