Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Hundratals bemanningsanställda får gå från Volvo

Kraftiga bakslag i försäljningen har tvingat Volvo PV att göra sig av med hundratals korttidsanställda. Men fastanställda klarar sig, än så länge. Och vd Stefan Jacoby värnar om investeringsplanen.

Den tidigare ägaren, amerikanska Ford, sålde Volvo PV i mycket dåligt skick, enligt Jacoby. De mångmiljardsatsningar som nu dränerar kassaflödet är därför saker som måste genomföras, trots motvinden.

– Ford lämnade Volvo i en situation som var ohållbar. Det fanns ingen framtid, inga nya produkter, ingen tillväxt och inga satsningar i Kina. Det är det vi skaffar oss nu, säger Jacoby.

Det blir flera nya modeller, baserade på befintliga plattformar, redan nästa år. Och i slutet av 2013 drar produktionen igång i Kina. Året därpå hägrar en ny XC 90-modell.

Samtal förs även om framtida samarbete med andra biltillverkare kring ersättaren till 40-serien.

– Vi letar efter någon som kan hjälpa oss nå stordriftsfördelar, säger Jacoby.

– Men vi måste vara försiktiga. Volvo har haft samarbeten tidigare, bland annat med ägare, som inte fungerade bra.

I höst blir det kärvt. Jacoby bekräftar att Volvo PV drar ned produktionstakten från 57 till 50 bilar per timme. Nästan 300 av de drygt 400 anställda via bemanningsföretaget Lernia i Torslanda får gå.

Försäljningen hittills i år, till och med augusti, har rasat 12,4 procent i Sverige och 5,2 procent globalt. Första halvåret gav en förlust före skatt på 223 miljoner kronor, mot vinsten på 1 649 miljoner kronor samma period året före.

Kan ni göra vinst på helåret?

– Det blir svårt. Det är svårt att förutsäga, men det vore oärligt av mig att säga att vi kommer att gå med vinst.

Men lönsamhetsfrågan är sekundär just nu, enligt Jacoby.

– Det viktiga är att jag kan genomföra våra investeringsplaner. Annars riskerar vi att vi hamnar i ett läge som Saab, att vi börjar skära ned och förstör vår framtid.

Volvo-ledningen ser utrymme att dra ned på produktionen med 10 procent till utan att det ska behöva medföra uppsägningar av fast anställda. Fler anställda via bemanningsföretag kan få gå. Och så kan kan den så kallade tidsbanken utnyttjas, där anställda har samlat på sig kompensationsledighet under två års ökad produktion.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.