Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Ekonomi

Hundratals drabbade av Iphone-bluff

Kommentarer på konsumenteuropa.se angående bluffen.
Kommentarer på konsumenteuropa.se angående bluffen.

Hundratals personer har på senare tid nappat på lockande, men falska erbjudanden om nya Iphone mot minimal insats. Det danska bolaget bakom bluffen, Clean Device 365, skickar ingen telefon men drar stora summor pengar från de drabbades konton.

– Villkoren var enkla och de behövde bara fem kronor från mitt konto. Jag klickade mig inte vidare, alltså jag ingick inget avtal med dem så bluffen måste vara knuten till att man säger ja till de fem kronorna, säger en en man som råkat ut för Clean Device 365. 

Han fick på luciadagen ett mejl som skulle se ut att komma från Apple. Brevet innehöll ett erbjudande om att pröva Clean Device 365:s antivirustjänst och för besväret få en prototyp av en kommande telefonmodell av typen Iphone 7. Eftersom han mycket riktigt beskrevs som ägare av Iphone 6 sänkte han garden.

– Samma dag mejlade jag tillbaka med beskedet att jag ångrade mig och fick omedelbart svaret att jag var raderad så mitt kreditkort inte skulle belastas: ”Your credit card will not be billed...”. Men tre dagar senare drog de 549 kronor fick jag se på bankfakturan jag fick i går, så nu på fredagsmorgonen har jag gått till banken och spärrat kontot.

Hur länge Clean Device 365 bedrivit bluffen är okänt, men Konsumentverket fick sin första anmälan i oktober. Sedan dess har ungefär hundra kunder till anmält bolaget vilket är ”väldigt många på så kort tid, så det är uppenbart ett problemföretag”, enligt Konsumentverkets presstjänst.

Konsument Europa, som är en del av gränsöverskridande European Consumer Centre, har fått in nästan lika många anmälningar och Hallå konsument har tagit mot 75 stycken. Vanligen döljer sig också okända mörkertal både för att alla inte anmäler, att en del anmäler till polisen och att alla drabbade ännu inte upptäckt det.

Av olika digitala forum att döma har också människor i andra länder drabbats. Konsument Europa har gått ut med en varning till allmänheten för Clean Device 365 och Konsumentverket har lämnat över sina anmälningar till sin danska motsvarighet. DN har sökt Forbrugerombudsmanden.

– Clean Device 365 är vår största huvudvärk för tillfället, vi får in väldigt många ärenden. Det finns flera som säger att de inte ens har beställt något över huvud taget. I de fallen ligger det självklart på företaget att bevisa att man har avtal med konsumenten, säger Jolanda Girsel, enhetschef på Konsument Europas där abonnemangsfällan Clean Device 365 toppar frågelådan överlägset med många tusentals besökare. 

”Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det antagligen så”, sammanfattar Girsel saken. Hon säger att för de som klickat i rutan om att acceptera bolagets villkor så är det viktigt att de läst dem noggrant och följt det som gäller kring ångerrätten.

DN har sökt Clean Device 365 för att höra vad de säger om kritiken, men på det enda numret en person svarar hänvisar bolaget till att man bara tar emot den sortens frågor via mejl. DN har mejlat Clean Device 365 vid flera tillfällen och fått till svar ”Dear Customer, We do not have any subscribers with this email address”.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.