Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Ica-Stig” slutar – efter 13 år

Hans Mosesson som ”Ica-Stig” tillsammans med sina medarbetare.
Hans Mosesson som ”Ica-Stig” tillsammans med sina medarbetare. Foto: Jon Hertov/Ica

Skådespelaren Hans Mosesson lämnar nu sin Ica-butik och alter ego ”Stig” efter 13 år och 512 reklamfilmer, skriver livsmedelsbutiksjätten i ett pressmeddelande. Han fortsätter som skådespelare och reklambyrån King letar efter en ny chef för tv-butiken.

”Hans Mosesson har i allra högsta grad bidragit till att göra filmerna så älskade och vi är mycket tacksamma för hans insats”, kommenterar Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Mosesson själv tycker att det är rätt tidpunkt att nu lämna den övriga personalen. ”Ica vill hålla på med konceptet längre än vad jag vill och nu uppstod ett fönster när det passade att byta skådespelare”, säger han i pressmeddelandet.

Guiness rekordbok utnämnde redan 2007 serien till den längsta i reklamhistorien och Mosesson förestod butiken redan från början.

I december samma år, i samband med det som kom att kallas köttfärsskandalen, då några större Icabutiker ertappades av SVT:s ”Uppdrag granskning” med att omförpacka gammal köttförs som ny, hotade Hans Mosesson med att hoppa av sin roll.

– Det är skamligt och bedrövligt, sade han till massmedier (bland annat Expressen den 6 december), klart upprörd över kötthanteringen.

Mosesson hade då avverkat sju år som ”Ica-Stig”. Ica förklarade att tv-visningen av reklamfilmerna skulle göra ett uppehåll.

Någon dryg vecka senare var budskapet ett annat, Mosesson fanns med när en ny film producerades (Dagens Nyheter den 17 december), i vilken företaget vävde in skandalen i handlingen. Ett smart sätt att ta tjuren vid hornen och söka förnyat förtroende hos kunderna, löd bedömningen bland varumärkesanalytiker.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.