Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Ikea miljardsatsar i krisens Ryssland

Möbeljätten Ikea fortsätter att miljardsatsa i Ryssland trots landets tunga kris. ”Vi vill göra Ikea tillgängligt för fler ­människor”, säger Daniela Rogosic på Ikea.

Möbeljätten Ikea har en lång historik i det stora landet i öst och i början av 2014 fanns det optimism om fortsatt god utveckling. Ryssland var det fjärde största landet när det gäller försäljning 2013 med större omsättning än Sverige.

”Tack vare Ikeas varuhus och shoppingcentrum är Ryssland en av våra snabbast växande marknader”, konstaterade bolaget i rapporten för 2013.

Men 2014 blev ett extremt tufft år för den ryska ekonomin där både börsen och den ryska valutan rasade. Fallande oljepris och sanktioner från väst i samband med Ukrainakrisen pressade den ryska ekonomin.

Men den svenska möbeljätten tänker inte backa. Enligt Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea, har man för avsikt att investera för motsvarande nästan 19 miljarder kronor i både tillverkning, varuhus och shoppingcenter.

– Avsikten är att fortsätta investera både i varuhus och värdekedja och har målet att dubbla omsättningen till år 2020. Fokus är på Moskvamarknaden, men vi tittar också på att etablera oss på nya marknader och undersöker nu 25 städer som har en befolkning på över 500.000 personer, säger hon.

– Det finns också planer på att bygga en ny fabrik i Veliky Novgorod med fokus på tillverkning av garderober, köksskåp och förvaringslösningar, fortsätter Daniela Rogosic.

Även klädjätten H&M har haft stor tro på Ryssland.

”Det finns även fortsatt stora möjligheter till expansion i bland annat Ryssland…” konstateras i årsredovisningen för 2013.

Från bolaget är man förtegen över hur krisen påverkat affärerna. Besked lär komma den 28 januari när bolaget presenterar sin rapport för fjärde kvartalet.

– Ryssland står för under två procent av omsättningen, men i övrigt kan jag inte kommentera eftersom vi har en tyst period inför bokslutet, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M.

Om de stora bolagen håller i sina satsningar har krisen påverkat tillströmningen av nya svenska bolag i Ryssland.

– För några år sedan hjälpte vi ett tiotal bolag med etablering och nu är siffran noll, säger Andreas Giallou­rakis, tf landschef på organisationen Business Sweden.

Han pekar på att finansieringen blivit besvärligare för svenska aktörer i Ryssland och att många bolag ser över i vilken form de ska ha sin närvaro i landet. Men någon flykt av bolag har man inte sett.

– Ryssland är en stor marknad som ligger nära Sverige, konstaterar Andreas Giallourakis.

Svenska jättar i österled

• Ikea har 14 varuhus och 5 tillverkningsenheter i landet. Omsättningen för Ikea Ryssland 2013 var 1,78 miljarder euro, motsvarande drygt 16 miljarder kronor. Ryssland är Ikeas fjärde största marknad med sju procent av den totala försäljningen.

• H&M har 65 butiker i Ryssland och 14 nya öppnades under de tre första kvartalen 2014.