Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Ikea vill in på indiska marknaden

Statsminister Stefan Löfven avtäcker en modell av Ikeas planerade varuhus i Indien.
Statsminister Stefan Löfven avtäcker en modell av Ikeas planerade varuhus i Indien. Foto: Tobias Österberg/TT

Billy-bokhyllor och Pax-garderober i indiska hem. Om drygt ett år blir det verklighet när Indien får sitt första Ikea-varuhus.

För möbeljätten är landet så intressant att man utvecklar en unik etableringsstrategi.

När den stora industrimässan "Make in India" drog i gång I Bombay i helgen fanns Ikea bland det 20-tal svenska företag som var på plats. Ikea är högaktuellt i landet, sommaren 2017 ska första varuhuset öppnas, då i mångmiljonstaden Hyderabad.

– Vi har bestämt oss – Indien är en marknad för oss. I vanliga fall öppnar vi ett varuhus i ett land och ser hur det går. Här går vi fullt in, säger Patrik Antoni, landsansvarig för Indien på Ikea när det gäller kommunikation och hållbarhet.

Visionen är att kunna ha 25 varuhus i landet om knappt tio år.

– Det är snabbare än vi gått på andra marknader men har lite med att göra att ska vi bli framgångsrika här på sikt måste prisnivån ned. Och ska prisnivån ned behövs i sin tur volym och därför måste antalet varuhus snabbt upp.

I ett land där befolkningstalet rusar iväg, bara New Delhi väntas gå från 22 miljoner till 35 miljoner invånare mellan 2025 och 2030, ser företaget naturligtvis en stor potential. Men utmaningarna är också många.

Kvinnor i Indien tillåts exempelvis inte jobba kvällstid.

– Vi vill att 50 procent av våra anställda ska vara kvinnor och ha kvinnliga varuhuschefer men det går inte att ha en kvinnlig chef som går hem klockan 20 när varuhuset håller fortsatt öppet i två timmar till. Vi jobbar nu med att ändra arbetslagarna så att kvinnor kan jobba på kvällarna och vi är rätt övertygade om att den här regeln kommer vara på plats när vi öppnar första varuhuset, säger Patrik Antoni.

Namnen på Ikeas varor kommer vara samma som i Sverige. Däremot finns skillnader i vad som tros komma att gå hem i Bombay jämfört med exempelvis Borås.

– Förvaring finns det ett jättebehov av. Tittar du i ett indiskt hem hur en garderob ser ut så ser du hur kläderna ligger i en hög. Köken är också ostrukturerade. Sedan kommer vi kanske visa upp mer mörka produkter till en början för det gillar man mer än vitt på grund av att det lätt blir dammigt och dammet syns mer när det är vitt, säger han.

Fakta: Ikea och Indien

Ikea har funnits representerat i Indien sedan 30 år tillbaka. Främst genom exporterade textiler, men även till exempel glas och metall.

2013 undertecknade man ett avtal med den indiska regeringen om att få rätten till ett 100-procentigt ägande. I vanliga fall brukar myndigheterna i Indien kräva en viss andel indiskt ägande vid utländska investeringar.

I Hyderabad ska nästa år det första varuhuset öppnas, därefter är det tänkt att expansionen ska över hela landet, först i storstäder som New Delhi, Bangalore och Bombay.

Varuhuset kommer att bli 40.000 kvadratmeter stort, vilket betyder att det blir ett av Ikeas allra största.

2025 hoppas Ikea ha 25 varuhus i Indien, totalt 13.000 anställda och 100 miljoner besökare.