Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Industrins utsläpp av växthusgaser ökade förra året

I stället för att minska så ökade utsläppen av växthusgaser från svenskt industri med fyra procent förra året. De totala utsläppen i Sverige hamnade på samma nivå som året innan.

– Takten i omställningsarbetet måste öka och det behövs innovationer inom industrin, säger Oskar Larsson, Naturvårdsverket.

Efter att i många år ha minskat låg utsläppen av växthusgaser i Sverige förra året på samma nivå som året innan, visar preliminära siffror från Naturvårdsverket. Den främsta orsaken är att industrins utsläpp 2016 ökade med fyra procent. De står för ungefär en tredjedel av de totala utsläppen och har därför stor påverkan på totalsiffran.

– Anledningen är högkonjunkturen, den slår igenom på samtliga sektorer. Men vi vet att vi måste minska utsläppen oberoende av konjunktur, säger Oskar Larsson, chef för miljömålsenheten på Naturvårdsverket.

– Siffrorna visar att vi behöver göra mycket mer för att ligga i nivå med Parisavtalet.

Stål- och cementproduktion samt raffinaderier är de industrier som orsakar störst utsläpp av växthusgaser och de är samtidigt viktiga för svensk ekonomi.

– Det vi vill lyfta fram och som verkligen behövs är ytterligare innovation inom sektorer med stor klimatpåverkan. Det handlar om stora investeringar på lång sikt och för att få till det krävs en samverkan mellan den offentliga sektorn och företagen, säger Oskar Larsson.

Flera projekt är redan på gång när det gäller exempelvis stålindustrin att gå mot en fossilfri produktion, det handlar bland annat om att använda vätgas. När det gäller cementindustrin tror Oskar Larsson att man ska titta på andra lösningar.

– Cementproduktion skapar stora koldioxidutsläpp, här borde man titta på till exempel lagring under jord, carbonstorage, för att få till de stora kliven i utsläppsminskningar, säger Oskar Larsson.

Att minskningen av utsläppen har bromsat upp försvårar möjligheterna att nå det nationella målet att från 1990 års nivå minska utsläppen med 85 procent till år 2045.

Inrikes transporter står, liksom industrin, för ungefär en tredjedel av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. Och en ljusglimt i statistiken är att här minskade utsläppen med fyra procent. Det är en vändning efter en liten ökning året innan.

– Minskningen beror på energieffektivisering av fordon, fortsatt ökad andel biobränsle och att fler köper miljöbilar, säger Oskar Larsson.

I den klimatlag som nyligen presenterades ingår målet att utsläppen i trafiken ska minska med 70 procent till år 2030 från 2010 års nivå. Förslag som ligger på bordet för att ytterligare få ner utsläppen är ett så kallat bonusmalus system där miljövänliga bilar gynnas och reduktionsplikt som ska få bensinbolagen att minska utsläppen från drivmedel.

– Men det behövs mer av den här varan. Ett viktigt initiativ är klimatklivet som är med och finansierar laddstolpar för elbilar, säger Oskar Larsson.

Totalt hamnade utsläppen av växthusgaser inom Sveriges gränser på 53,6 miljoner ton förra året.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.