Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Inga besked om Saabs betalningsplan

Saab har inga besked att ge om hur det går med leverantörernas inställning till den betalningsplan som Saab har föreslagit.

– Vi kommenterar inte det förrän vi är klara att göra det, säger Gunilla Gustavs på Saab Automobiles informationsavdelning till TT.

Saab vill betala endast tio procent av sina skulder vid produktionsstart. Resterande skuld plus ränta ska betalas först i september. Betalningsplanen måste godkännas av över 800 leverantörer.

Kongsberg Automotive i Mullsjö som tillverkar växelspakar accepterar inte Saabs betalningsplan rakt av utan har fortsatt att förhandla. Något svar har bolaget ännu inte gett Saab.

– Vi är mitt uppe i förhandlingar och jobbar för fullt med att nå en lösning, säger vd Joachim Magnusson.

– Min förhoppning är att det blir klart i dag, fortsätter han.

Joachim Magnusson vill inte gå in på vad som är stötestenen i diskussionerna.

– Saab har tillräckligt med utmaningar. Jag vill vänta tills förhandlingarna är klara, säger han.

Kongsberg Automotive är en av dem som lämnat sina krav på Saab till Kronofogden. Fordringarna på Saab är drygt 4,5 miljoner kronor.

– Saab skulle behöva ett kassatillskott för att ge alla sina underleverantörer större trygghet, konstaterar Joachim Magnusson.

Saab står oavsett vad som händer med underleverantörerna inför en av de stora, stående utbetalningarna. De anställda ska ha lön, en summa på lite över 100 miljoner kronor, inklusive de sociala avgifterna.

Företaget har så här långt skött sina åtagande mot stat och anställda, inget tyder på att det blir annorlunda den här månaden heller.

Bedömningen av Saabläget tycks annars bero på vilket perspektiv man väljer. De akuta problemen måste lösas, men på lång sikt ser det bra ut. Det tycker i varje fall Peter Hallberg, vd för Saabhandlarnas återförsäljarförening.

– Det är fastighetsaffären som avgör, säger Hallberg och syftar på Saabs försäljning av lokalerna, möjligen till svenska fastighetsbolaget Hemfosa.

De pengarna används för att få igång leverantörerna och produktionen.

– Till det kommer kinesiska pengar och EIB:s försenade kvartalsutbetalning, enligt Hallberg.

– Det ger nästan en miljard och ska räcka fram mot oktober då kineserna räknar med att tillstånden från myndigheterna i Kina ska vara klara.

Och då är det dags för nyemission och tillskott på ägarsidan.

– Den långsiktiga finansieringen tycker jag ser bra ut, säger Hallberg. Den känns bäst av allt.

I Sverige finns i dag en orderstock på 800—900 beställda Saabar, enligt Peter Hallberg.

Men när kunderna får sina bilar är det ingen som vet. Så när som på några enstaka dagar, så har Saab nu gått nästan tre månader utan att bygga några bilar.

Kunder som beställer en ny Saab nu får vara redo att vänta. Andra premiummärken kan lova leverans kanske så långt fram som om fem-sex månader. Saab kan inte ens det.

För Saabhandlarna är läget besvärligt. Alla har något annat märke än Saab att luta sig mot och begagnatmarknaden klarar sig.

– Ingen har gått omkull av det här, säger Hallberg om Saabkrisen.

Han får i snitt tio samtal per dag från Saabförsäljare. I vanliga fall när Saab bygger bilar och levererar ringde kanske 3 till 4 om dagen.

Folk vill ha besked.

– Men vi är inte oroliga när väl verksamheten kommer igång, säger Hallberg

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.