Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Instagrams flöde ska bli mer likt Facebooks

Instagram planerar att ändrar hur flödet ser ut och fungerar. Nu tar de efter Facebook och placerar ”det allra viktigaste” först. ”Folk missar omkring 70 procent av inläggen i sina Instagramflöden”, säger Kevin Systrom, medgrundare av Instagram.

Instagram har använt sig av en omvänd kronologisk ordning i flödet av inlägg. Det vill säga att du ser det senaste upplagda inlägget högst upp och äldre inlägg ju längre ner du kommer. Nu tar de efter Facebook, som äger Instagram, och går över till ett algoritmstyrt flöde, skriver New York Times.

Förändringen innebär att algoritmen försöker lista ut vilka bilder och videor som är av störst intresse för användarna. Dessa placeras högst upp i flödet, oasvett tiden det publicerades.

Förändringen ska ske på grund av företagets ökade popularitet. Instagram används i dag av mer än 400 miljoner människor. Det stora flödet hos sociala medier som Instagram och Facebook gör att de måste tänka om hur de hanterar innehållet, enligt The New York Times.

I en intervju med The New York Times så förklarar medskaparna av Instagram, Kevin Systrom och Mike Krieger, att förändringen just nu är i planeringsfasen. Även att företaget låter stora förändringar ta tid.

– Det är inte så att folk kommer vakna upp i morgon med ett nytt Instagram, säger Kevin Systrom.