Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Internetdebattör: Traditionella företag måste slå tillbaka

Det är inte hållbart att konsumenter ska få filmer och böcker gratis genast. Medieföretag på webben åker snålskjuts på andras arbete, och nu måste de traditionella företagen hitta smarta sätt att slå tillbaka, menar författaren Robert Levine.
 

”Om man bortser från all hajp finns bara en affärsmodell som fungerar: att sälja något för mer än vad det kostar att tillverka eller skapa.”

Så skriver den amerikanska journalisten och författaren Robert Levine i en kommande antologi från Volante, ”Myten om internet”.

Denna till synes självklara tes har utmanats av de senaste årens utveckling på internet. Och inte bara av fildelare – eller pirater – utan också av lagliga nätbaserade medieföretag som Google.

Den springande punkten är att det inte är ekonomiskt hållbart att företag som bara samlar ihop och distribuerar innehåll tjänar lika mycket pengar eller mer än de som skapat innehållet. Marknaden för medier och andra kulturföretag förstörs. Det var det Robert Levine förde fram i sin uppmärksammade bok ”Free Ride”, som kom i fjol.

– Internetföretag som Megaupload eller mer lagliga Google investerar inte i innehåll och betalar inga upphovsmän, men de tjänar ändå stora pengar på det dessa upphovsmän skapat. En del kallar det stöld. Det tycker jag är fel ord för företeelsen. Andra kallar det delning, och det tycker jag också är ett konstigt ord för det. Jag kallar det att åka snålskjuts (free riding), säger Robert Levine till DN.se under författarens besök i Visby.

För att överleva menar Levine att de företag som blir utnyttjade så gott de kan måste finna sätt att dra in pengar på det de gör. I musikindustrin har det alltid funnits ett visst mått av piratkopiering, exempelvis under kassetternas tid. Musikbranschen lyckades begränsa det till en nivå den kunde leva med.

– De måste göra samma sak med internet. De kommer aldrig att få bort piratkopiering helt, och jag vet inte om det ens är önskvärt. Man kan nog leva med att en låt kopieras från hårddisk till hårddisk. Men den masskopiering som exempelvis Megaupload gör möjlig är ganska svår att leva med, säger Levine.

Men den centrala konflikten på internet står inte mellan medie- och kulturföretagen och deras fans, menar han. I stället går den mellan, å ena sidan upphovsmännen och deras representanter, och å andra sidan olika distributörer som utnyttjar tekniken för att utnyttja deras arbete utan tillstånd.

– Jag tycker att företagen ska använda sina rättsliga möjligheter för att jaga distributörer och inte konsumenter, för det fungerar bättre och lagen är tydligare.

Robert Levine tror också att medieföretagen i vissa fall helt enkelt måste höja priserna.

– För tidningar är onlineannonser inte värda så mycket, så det kanske inte längre är möjligt att tjäna sina största pengar på annonser. Att sälja innehåll kanske är det bästa alternativet, även om det är svårt.

Går det att hitta ett jämviktsläge mellan konsumenternas önskan att få saker gratis och företagens önskan att tjäna pengar?

– Visst. Inte för att vara sarkastisk, men vi har ett bra sätt att distribuera produkter, och vi kallar det marknaden. Tanken att konsumenten vill ha allting gratis omedelbart är inte realistisk. Som att få alla världens filmer. Men däremot: att få alla filmer tillgängliga till ett vettigt pris på Itunes – det är dit jag tror vi är på väg.

Levine lyfter också fram Spotify, som han menar är ett alldeles utmärkt exempel på hur en marknad löser ett problem.

– Folk ville ha många låtar för mindre pengar på ett enkelt sätt, och Spotify förser dem med det.

– Nu grälar vi om huruvida Spotify betalar artisterna tillräckligt, men det är en mycket bättre diskussion än att diskutera om all musik ska vara gratis eller om artister ska ha några pengar alls. Det är bara dumt.

– Jag tror vi kommer att få se fler liknande tjänster.

En del nätfrihetsaktivister menar att lagar om upphovsrätt kränker de grundläggande rättigheterna. Sådana resonemang ger inte Robert Levine mycket för.

– När folk säger att de vill se en film så snart den kommer ut... jag har inte sett det behovet uttryckt i någon FN-deklaration.

– Piratpartiet säger att Hollywood kränker deras mänskliga rättigheter. Det är ett jättebra slagord, men det är ett argument som är väldigt svårt att driva rättsligt. Jag kan tycka att det finns vissa problem med upphovsrätten, som att copyright gäller för länge. Men vi har hundratals år bakom oss med domslut i länder runt om i världen som slagit fast att upphovsrätten inte kränker yttrandefriheten. Jag skulle påstå att dessa domare i alla dessa länder är smartare än (Piratpartiets grundare) Rick Falkvinge.

– Man ser många känslomässiga reaktioner på internet. Det kan vara en bra sak, men det är kanske inte det bästa sättet att styra ett samhälle, säger Robert Levine.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.