Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ipad 2 sålde slut på några timmar

När Ipad 2 släpptes för försäljning i USA tog det inte många timmar innan surfplattan var slutsåld. Det skriver Financial Times.

Köerna ringlade långa när Apple-affärer och andra återförsäljare öppnade dörrarna för försäljning av den uppdaterade versionen av den populära surfplattan Ipad 2 på fredagen.

Den nya versionen är tunnare och lättare och har kamera och verkade enligt de första försäljningsrapporterna ha fallit köparna på läppen.

När Ipad släpptes för första gången i fjol såldes 300.000 exemplar på 24 timmar och denna gång har Apple bättre distributionskanaler via till exempel detaljhandelsgiganten Walmart och två stora telekombolag, AT&T och Verizon.

Analytiker räknar med att Apple sålt nästan en miljon exemplar av plattan under den första helgen, enligt TT. Det tog 28 dagar för den första Ipad-version at nå upp i den försäljningssiffran.

Enligt en analytiker kan det innebära att Apple slår sina förväntade försäljningsmål på 5,5 miljoner surfplattor på en månad, skriver Financial Times.

Från analytiker på Wall Street hördes uppskattningar på mellan 500.000 och en miljon sålda plattor under första helgen. Utgångspriset för en Ipad 2 i USA är 499 dollar, eller omkring 3.300 kronor i dagens växelkurs.

Försäljningen av den nya versionen av Ipad 2 gjorde också att auktionssajter som Ebay översållats av begagnade Ipads. Prisförfrågan för en begagnade Ipad har ökat med 800 procent sedan Apple annonserat att en ny verion var på gång. Försäljningen av surfplattan på auktionssajten steg från 3.300 veckan innan lanseringen till  7.700 samma vecka som Apple släppte Ipad 2. Det rapporterar Financial Times.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.