Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

Jacques Wallner: Orättvis behandling av VW-kunderna

Kommentar. Kan någonsin Volkswagen (VW) gottgöra sina kunder? Eller de länder som de salufört sina bilar i under falsk varudeklaration?

Frågan om hur VW, mer än genom ursäkter, ska kunna kompensera sina kunder har blivit glödhet sedan koncernen beslutat att var och en av de berörda kunderna i USA ska få 1 000 dollar, cirka 8 600 kronor, men inte de europeiska bilköparna.

EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska kräver likvärdig behandling av bilköpare på båda sidor om Atlanten.

VW kontrar med att det är olika förhållanden. I Europa ska inte körbarhet och prestanda förändras, hävdas det.

Hur bilarna kommer förändras i USA är ännu inte klart. Det finns ingen godkänd överenskommelse med myndigheterna. Så även om Volkswagen nu hävdar att det blir större ingrepp i de USA-sålda bilarna så är det ännu inte klart hur.

Så varför betala ut ersättning redan nu?

Vi byter spår. De juridiska konsekvenserna av att en av världens största bilkoncerner manipulerat och falskdeklarerat elva miljoner bilar är än så länge oöverskådliga. Även om VW reserverat 7 miljarder euro (cirka 65 miljarder kronor) för processerna så är det bara någon slags gissning. Det är för många marknader och för många eventuella skadeståndskrav och straffsanktioner från bilköpare och myndigheter som väntar. Av de berörda bilarna finns cirka 8,5 miljoner i Europa från koncernens märken som förutom Volkswagen är Audi, Seat och Skoda. I Sverige är det nästan 225 000 bilar som manipulerats.

Men vi vet en sak; amerikanska domstolar är tuffa mot företag som bryter mot reglerna. Skadestånden kan bli mycket stora. Därför är det lätt att uppfatta VW:s kompensation till de amerikanska kunderna som ett tidigt försök att köpa sig loss från framtida krav. Det vore intressant att läsa vad man som amerikansk VW-kund ska underteckna för att få ta del av sveda och värkpengarna.

Diskussioner har förts av externa bedömare om koncernen måste delas upp för att överleva? Förutom ovan nämnda bilmärken ryms också Bentley, Bugatti, Larmborghini, Porsche, Volkswagens transportbilar, buss- och lastbilstillverkarna Man och Scania samt motorcykeltillverkaren Ducati.

Tillbaka till Sverige. VW hävdar att kunderna bara behöver besöka verkstaden så ska det fixa sig. Bilarna ska inte bli slöare, dricka mer bränsle eller på annat vis göra sina förare besvikna. Vi får se hur det blir med det.

Hur det än blir framöver så har förtroendet mellan Volkswagen visavi bilägare och myndigheter fått sig en knäck som inte så lätt låter sig repareras. Det är mot bakgrund av detta som beslutet att kompensera de amerikanska kunderna med pengar men inte de europeiska ska ses. Volkswagen uppfattas vare sig som ärligt eller rättvist utan bara som manipulativt.