Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Japansk hotellkedja anklagas för historierevisionism

Ett APA-hotell i Tokyo, där en kontroversiell bok om hur japanska militären agerade under andra världskriget finns tillgänglig på rummen.
Ett APA-hotell i Tokyo, där en kontroversiell bok om hur japanska militären agerade under andra världskriget finns tillgänglig på rummen. Foto: AFP

Kinas turismmyndighet uppmanar till bojkott mot APA Hotel efter anklagelser om att den japanska hotellkedjan stödjer historierevisionism och förnekar Nanjingmassakern. Företaget slår ifrån sig kritiken och säger att man kommer att behålla en kritiserad bok på hotellrummen som har skrivits av vd:n.

Orsaken bakom kritikstormen är en bok, som enligt japanska medier finns på hotellets gästrum. Boken förnekar att den japanska armén var inblandad i Nanjingmassakern 1937, när tiotusentals, kanske hundratusentals, kineser dödades efter att den japanska armén intagit Republiken Kinas dåvarande huvudstad Nanjing.

Boken är skriven under pseudonym av APA Hotels vd Toshio Motoya, enligt Japan Times.

Den kinesiska turismmyndigheten har uppmanat till bojkott mot hotellet. APA Hotel meddelar att boken kommer att vara kvar på hotellen, men att den eventuellt kommer att tas bort från ett hotell i staden Sapporo i norra Japan inför ett stort idrottsevenemang i februari, skriver Japan Times.

Kritikstormen i Kina tog fart efter ett inlägg på kinesiska mikrobloggen Weibo den 15 januari.

Det är inte första gången Japans agerande under 30-talet leder till ordkrig mellan Japan och Kina. Utanför Japan råder enighet om att landet begick stora krigsbrott under 30- och 40-talen. I Japan är situationen en annan, och ministrar, debattörer och akademiker har förnekat bland annat Nanjingmassakern.

I ett uttalande skriver Kinas turismmyndighet att APA Hotels agerande är ”en uppenbar provokation mot kinesiska turister”, rapporterar CNBC.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.