Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Jas Gripen – historien om ett omstritt projekt

1982 beslöt riksdagen att satsa på ett nytt flygplan för jakt, attack och spaning, Jas, som kom att kallas Gripen och som också blivit ett av Sveriges mest omstridda industriprojekt.

Planet provflögs första gången 1988.  Ett plan kraschade och förstördes 1989, och 1993 kraschade ytterligare ett, mitt i Stockholm på Långholmen, i samband med en flyguppvisning under Vattenfestivalen.

2008 levererades det sista av de 204 plan som svenska flygvapnet beställt. I dag är säkerhetssituationen en helt annan än när planen beställdes, och flygvapnets behov av Jasplan har successivt minskat. Försvarsbeslutet 2004 angav 140 plan, två år senare argumenterade ÖB för 100 plan, och i dag talas om ett behov av 60 plan av den senaste modellen, Gripen E.

Gripen har aldrig blivit någon exportsuccé. Saab och det svenska försvaret, som sålt eller hyrt ut sina plan, har totalt exporterat 66 Gripenplan till andra länder. 12 av dem har sålts till Thailand och 26 till Sydafrika. Tjeckien och Ungern leasar 14 flygplan vardera.

Schweiz fattade i november 2011 ett preliminärt beslut att köpa 22 Gripenplan. Sverige och Schweiz har inlett ett samarbetsprojekt om Gripen E, ett i princip nytt plan. Men i Schweiz kan det komma att bli en folkomröstning om ett eventuellt köp och den kan leda till ett nej.

Utöver Brasilien, som nu bestämt sig, har Danmark och Indien fått offerter att köpa Gripen. Kroatien, Rumänien och Bulgarien har visat intresse för planet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.