Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Antonia sade upp sig från jobbet för att göra karriär på nätet

Antonia ”Anty” Johnson.
Antonia ”Anty” Johnson. Foto: Emil Hammarström

Antonia ”Anty” Johnson lever många ungdomars drömliv. Som Youtube och Instagramkändis har hon gjort karriär på nätet. Framgångsreceptet stavas hårt jobb.

– Vi Youtubers är ett bevis på att vad som helst går om man arbetar hårt och tror på sig själv, säger hon till DN.

Det första fröet till den framgångsrika karriären såddes 2008, när Antonia startade en blogg.

– Jag hade den i några år, och skrev bland annat om smink och lade upp bilder på hur jag sminkade mig. Då bad en läsare mig om en video för att visa hur jag gjorde en sminkning. Jag tyckte att det var väldigt roligt, och därför började jag satsa mer på Youtube, säger hon.

Men att göra karriär med sina videor var aldrig målet. I stället kom drivet av glädje, enligt Antonia.

– Jag hade inga tankar eller ambitioner från början. Jag började bara för att det var kul, det spelade ingen roll om folk tittade eller inte. Men jag har alltid gillat att synas och höras, så det var kul att vara framför kameran.

Att balansera Youtube med ett heltidsjobb blev svårare och svårare för henne, när mer och mer tid gick åt till att göra videor. Till slut tvingades hon att göra ett val.

– Jag hade arbetat på Vattenfall i Umeå i två och ett halvt år och kände att jag behövde göra någonting nytt, så jag sade upp mig och flyttade till Stockholm. Där började jag arbeta som receptionist i ett spa, men samtidigt växte Youtube och jag kunde börja tjäna pengar på mina videor, säger Antonia, och fortsätter:

– Att säga upp mig från receptionistjobbet för att göra videor på heltid var inget lätt val, men jag hade helt enkelt inte tid för båda. Det som avgjorde var mina framtidsdrömmar, jag ville inte jobba som receptionist hela livet. Även om det hade gått dåligt med Youtube så hade jag i alla fall lärt mig av det och kunnat gå vidare.

I dag driver hon två Youtube-kanaler, men är också aktiv på andra sociala medier som Snapchat och Instagram. Hennes videor handlar mycket om smink och kläder, men hon gör också tester av alltifrån godis till skönhetsprodukter och svarar på tittarfrågor.

– Det jag gör i dag är mer genomtänkt och planerat än förut. Man måste se vad som är efterfrågat och ta hänsyn till publiken. Det gör jag genom att kommunicera med tittare, de hör av sig varje dag och säger vad de vill se på kanalen. Jag förhåller mig till trender, både gällande ämnen och hur man gör videor. Det betyder inte att jag inte gör vad jag vill längre, men det är mer långsiktigt än förut, säger hon.

På sin största Youtube-kanal har Antonia över 200.000 prenumeranter, och på Instagram är motsvarande siffra 339.000.

– Jag har en stor plattform, och jag har tänkt mycket på att jag skulle kunna använda den för viktigare saker än vad jag gör nu. Eftersom jag är 25 och van vid att prata med ungdomar har jag funderat på att prata om till exempel mobbning och näthat. Det senare har jag gjort på en skola, men jag skulle vilja göra det mer i framtiden, säger hon, och utvecklar:

– Jag vill lyfta ungdomar och deras självförtroende. Vi Youtubers är ändå ett bevis på att vad som helst går om man arbetar hårt och tror på sig själv. Det är också ett kvitto på att en hobby kan bli en karriär, det hade ingen trott för 10 år sedan. Jag vill visa att andra att deras drömmar också är viktiga.

Pengarna kommer från sponsorer. Annonsvisningar på Youtube ger lite pengar, men enligt Antonia är det sponsring från företag som genererar den största delen av inkomsten.

– Företag har sett hur slagkraftigt det har blivit när en Youtuber går i god för något. Länkar jag till en produkt och den är slutsåld dagen efter ser företaget det. Det är en ärlig kommunikation. Jag ser mina tittare som kompisar, det är familjärt. Och jag tror att det är exakt den relationen företag är ute efter, säger hon och fortsätter sitt resonemang.

– Med sponsorer är det viktigt att vara transparent. Kom ihåg att du går i god för märket inför dina tittare. Jag har sagt nej till sponsorer som inte passar min kanal. Till exempel så gillar jag inte rosa, så jag skulle inte göra reklam för en rosa tröja.

Hur mycket kan sponsringen påverka innehållet i en video innan det blir problematiskt? I nyhetsprogrammet FOMO som du leder spelar ni till exempel in ett inslag i en av era sponsorers butiker.

– Jag ser inte det som ett problem. Tittarna vet att de är vår sponsor, så jag tror inte att vi tappar tillit. Jag tycker vi gör det på ett naturligt sätt.

När Antonia får frågan om varför just hon har lyckats tvekar hon först. Men hon tror att tajmingen har varit en viktig faktor.

– Jag började 2009, när det inte fanns så många som lade upp videor. Sen tror jag att folk gillar att jag är mig själv på nätet. Det gör att tittarna lär känna mig, det blir som att de tittar på en kompis. Slutligen har jag hittat min nisch, att jag pratar om smink. Jag trodde inte att jag hade någon talang, men mina framgångar har visat att jag har lyckats ändå.

Youtube riktar sig i dag framför allt mot en yngre målgrupp. 2016 kollade 96 procent av alla 12–15-åringar varje vecka, medan motsvarande siffra för 66+ var 14 procent.

Varför har Youtube blivit så stort bland unga?

– Det har att göra med tilltalet, att man lär känna varandra och skapar en kompisrelation. Sen är det lättillgängligt, ofta korta klipp som man kan titta på från mobilen, datorn eller plattan. Hela Youtube är så stort att det har blivit väldigt brett, det finns klipp om allt, även smala intressen. Men jag är lite trött på bilden av att det bara är 12-åringar som sitter och kollar, det är en stor lögn. De som tittar mest på min kanal är mellan 18 och 24 år gamla, säger Antonia.

I framtiden tror hon att videodelningssajten kommer att bli populärare bland ännu fler.

– Youtube kommer bara att bli större och större. Det kommer att bli enklare att få sponsorer eftersom folk inser att den relationen vi får till våra tittare är genuin. Sponsringen kommer att utvecklas och bli större projekt och fler kreativa format. För den tekniska utvecklingen finns inga gränser. Virtual Reality, 360-kameror och drönare är några verktyg som ger oss fler möjligheter.

Hon tror även att fler äldre kommer att engagera sig på Youtube.

– En trend är att det blir populärare upp i åldrarna. I Sverige är de flesta Youtubers under 25, men i USA är det vanligt att de är uppåt 30. Det har skapat en av 2016 stora trender, familjevloggarna. Det vill jag verkligen se mer av i Sverige! Youtube för en äldre målgrupp har stor potential. Är du äldre och har en idé, starta en youtubekanal! Hur många har inte drömt om att ha ett matlagningsprogram? Det finns ingen åldergräns, är du skön och tycker det är kul, gör det!

Kan inte tekniken vara avskräckande?

– Äh, det lär man sig! Första gången jag öppnade ett redigeringsprogram hade jag ingen aning om hur någonting fungerade, men det är inte svårt. Övning ger färdighet!

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.