Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Jobb & Karriär

Arbetslivets värsta klyschor

Printa, klipp ur och spela på nästa jobbmöte!
Printa, klipp ur och spela på nästa jobbmöte! Grafik: Maria Westholm

Har någon vid ett jobbmöte nyligen pratat om strukturella utmaningar, värdegrund, transparens och goodwill. Då har du råkat ut för en moderäv i språksammanhang.
DN Jobb har kartlagt arbetslivets värsta klyschor.

På engelska kallas de ”buzzwords” och språkforskaren Lars Melin har skrivit flera böcker om fenomenet. Den senaste heter ”Money talks” och tar bland annat upp nutidens populäraste klyschor inom finansvärlden.
Lars Melin beskriver buzzwords som ord som man plötsligt hör att alla säger.

– Själv kanske man tänker att: jag kommer aldrig att ta ordet i min mun. Men det är som en sorts smitta och plötsligt hör man sig själv säga det.

Enligt Lars Melin är ord precis som blusar, slipsar och skjortor. Olika mode speglar olika tidsepoker. Han menar att arbetslivet är ett forum som städigt snappar upp och skapar nya trender i språket.

– Skulle man se tv-serien ”The office” om några år skulle man säkert märka att orden speglar tiden som är nu, säger han.

Ordens popularitet brukar hålla i sig under en tidsperiod på cirka fem år innan de byts ut. Ett exempel på ett tidigare modeord är fokusera. Det användes som mest för ungefär tio år sedan, enligt Lars Melin som inte tycker att det är fel att använda sig av modeorden.

– Man ska använda dem tills man märker att folk har tröttnat på dem, säger han.
Retorikexperten Elaine Eksvärd bekräftar bilden av att samma ord återkommer vid presentationer och möten inom de flesta organisationer.

– Nästan oavsett var man jobbar behöver man någon gång hålla i ett möte eller genomföra en presentation. Då är det bra att veta hur man ska formulera sig.

Några klyschiga ord som, enligt Elaine Eksvärd, är på modet just nu är: varumärke, värdegrund, att man ska använda sin verktygslåda och att det är bra med goodwill och sociala medier.

– Andra saker som jag ser är att många använder powerpoint som en snuttefilt eller karaokemaskin. Vanliga bilder som chefer brukar visa på powerpoint är en väg som snirklar sig fram eller en klättrare på väg upp för ett berg.

Elaine Eksvärd tycker att det är bäst att undvika klyschorna eftersom hon anser att de dödar nyfikenheten.

– Vill man nå ut med sitt budskap ska man göra något eget och utgå från sig själv. Jag var till exempel på en föreläsning med en chef som hade med sig kaffekoppar från arbetsplatser där han tidigare hade jobbat. När han berättade om arbetsplatserna fick de gamla muggarna ett helt nytt symbolvärde.